Hlavní obsah

Omezení ještě na dva roky. Noční práce na dálničním mostě na D1 jsou podle ŘSD vyloučené

3:31
3:31

Poslechněte si tento článek

Střední Čechy

Na dálnici D1 mezi Prahou a Brnem je kvůli rekonstrukci mostu Šmejkalka na 24. kilometru dlouhodobé omezení dopravy. A ještě dlouho bude. Most byl vyčleněn z celkové rekonstrukce dálnice, která skončila před dvěma lety. Zatímco z jiných úseků omezení zmizela, tady přetrvávají. Hotovo má být až koncem roku 2027, tedy za víc než dva roky.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Rekonstrukce mostu Šmejkalka na dálnici D1 bude trvat ještě víc než dva roky

Článek

Po celou dobu má být provoz sveden do dvou zúžených pruhů v každém směru, jen se v průběhu stavby bude měnit jejich poloha.

Na místě se ve špičkách tvoří kolony a řidiči ztrácejí trpělivost, podle Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které je investorem stavby, však práce moc uspíšit nejde.

„Na stavbě se pracuje sedm dní v týdnu, zpravidla od 7 do 18 hodin, někdy i déle, až do 23 hodin. Vše se odvíjí od aktuálního technologického postupu,“ uvedl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jiří Veselý.

Řidiči mnohdy poukazují na to, že například v Rakousku vidí pracovat silničáře i v nočních hodinách. I ve zdejších podmínkách se někdy mohou podle Veselého noční práce využít, ale vždy jen v případech, kdy to technologický postup umožní či vyžaduje.

„To ale nezahrnuje prioritně rekonstrukce mostu, ale výměnu povrchu,“ upozornil Veselý.

Foto: Radek Plavecký, Novinky

Dělníci pracují na rekonstrukci mostu Šmejkalka na 24. kilometru dálnice D1.

Šmejkalka je obrovský železobetonový most zaklesnutý ve strmém údolí. Pracují tady i dva šedesátimetrové jeřáby. Ty například pomáhají snášet části demolované konstrukce. Prioritní je podle ŘSD zajištění bezpečnosti pracovníků.

„Pokud jde o práci nonstop, tak z hlediska bezpečnosti, ať už práce na mostu, nebo silničního provozu, jde v tomto úseku o vyloučenou věc,“ podotkl Veselý s tím, že intenzivnější práce by podle něj znamenala výraznější omezení dopravy, a tedy i větší kolapsy.

Most je památka, nesmí se zbourat celý

Situaci navíc komplikuje i fakt, že most je památkově chráněn, takže si stavební firma nemohla tak úplně zvolit technologii podle svého.

Most přes údolí chtěl podle jeho správců vybudovat už v době protektorátu nacistický vůdce Adolf Hitler. Válka však nakonec stavbu přerušila a dokončen byl až v roce 1949. Při výstavbě první české dálnice se stal její součástí a do provozu byl uveden s novým dálničním úsekem v roce 1977.

To je důvod, proč se nesmí celý zdemolovat, ale musí zůstat zachována jeho část. „Zůstane jen původní oblouk,“ potvrdil vedoucí stavby Radim Cihlář, jenž připustil, že celková demolice a výstavba zbrusu nového mostu by byly technologicky snazší a dost možná i rychlejší.

Stále ve čtyřech pruzích

Místo toho dělníci museli nejprve vystavět nad zachovaným obloukem nové pilíře, které nesou konstrukci vozovky. Staré pilíře se po dokončení nových mohou odstraňovat, což se děje.

Podle projektu a stanoveného postupu se bude celá mostovka postupně rozebírat a nad obloukem se bude po částech stavět nová konstrukce nesoucí samotnou vozovku. Zhruba před měsícem byla doprava převedena na okraje, aby uprostřed zůstal prostor pro stavební dělníky. V tomto režimu se bude jezdit zhruba do září. Pak se začne s bouráním té poloviny mostu, kde vedou pruhy na Prahu.

„Doprava bude svedena do nově vystavěného středu a do pásu na Brno, opět to budou dva pruhy v každém směru,“ ujišťoval Veselý. Tato fáze by měla trvat zhruba rok, pak se strany vystřídají. Dělníci zbourají starou část směřující na Brno a řidiči už budou jezdit po nové polovině mostu. Celý proces včetně omezení by měl skončit s rokem 2027.

Výběr článků

Načítám