Článek
Akce, která si vyžádala uzavírku zmíněné silnice, začala hodinu před půlnocí. Trochu to připomínalo lidovou veselici - jižní předpolí kousek od Chotíkova obsadily desítky zvědavců, nechyběl ani podnikavec s naraženým soudkem.

Když se stěhuje most, tak má být veselo.
Se 180 tun těžkým břemenem se popasoval sedmisetpadesátitunový jeřáb. „Vzhledem k jeho velikosti bylo třeba zahájit přípravné práce s desetidenním předstihem, bylo nutné připravit zpevněnou plochu pro tělo jeřábu a následně jej přímo na staveništi sestavit,“ řekl Novinkám Radim Mana, mluvčí společnosti Metrostav, která manévry spojené s mostem zajišťuje. Příprava plochy mimo jiné obnášela odtěžení až sedmdesáti centimetrů svrchní vrstvy a zpevnění měkkého pískovo-jílového podloží kamenivem a dubovými trámy.

Už jen kousíček
Vlastní přenesení konstrukce proběhlo relativně rychle, o půlnoci se už vznášela nad připravenými betonovými opěrami. Pak nastalo dlouhé dolaďování přesné polohy, okolo půl druhé ráno byl konec, „Faltus“ dosedl na provizorní podpory. Definitivně se usadí až po instalaci ložisek.

Pohled na severní konec mostu
Historie na kusy
Tím práce neskončí. „Do konce roku se musí dodělat mostovka, nájezdy, přibydou stylové lampy i informační cedule o historii mostu,“ upozornil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN).

Faltusův most ležel léta za zdí škodováckého areálu.Video: Ivan Blažek, Novinky
Co na ní bude? Asi to, že konstrukci navrženou Františkem Faltusem vyrobily Škodovy závody v roce 1931 a šlo o první silniční most plně svařovaný elektrickým obloukem u nás. V podniku vedl přes železnici, v roce 2019 musel ustoupit modernizaci dráhy. Plzeňská radnice jej tehdy odkoupila za cenu šrotu, tady za zhruba 3,5 milionu, pak léta ležel za tovární zdí. Kvůli přesunu bylo nutné jej rozřezat na devět dílů, k jejich převozu k Chotíkovu pak došlo letos v červnu.
A začala renovace. „Váha konstrukce před repasí činila asi sto čtyřicet pět tun, přičemž asi tak dvacet procent této hmotnosti bylo nutné vyměnit,“ podotkl Mana. Pak došlo na opětovné svaření jednotlivých dílů. „Byla osazeny na připravené podpěrné věže, jejich přesnou dotykovou polohu zajistila hydraulika,“ doplnil Mana.
Drahá starožitnost
Přibližně padesát metrů dlouhý a devět metrů široký most propojí cykloturistické trasy pod rozhlednou na Krkavci se sítí cest u plzeňských Radčic a Malesic. „Vyjde nás to na šedesát milionů, z toho osmnáct činí evropská dotace,“ připomněl Tolar.

Operace „Faltusův most“ vyjde celkem na šedesát milionů
Jen před pár dny otevřeli 1,5 kilometru odtud, přímo v Chotíkově, moderní lávku, jež vyšla na 34 milionů. Podle Tolara ale město muselo starou konstrukci využít. „Jednak jsme za její uložení platili nájem a jednak byla prohlášena za památku,“ připomněl Tolar.
Úpravou mají projít i navazující stezky. „Příští turistickou sezónu by mělo být hotovo,“ uzavřel Tolar.