Článek
Ocelová svařovaná příhradová konstrukce je skoro padesát metrů dlouhá, devět metrů široká a váží přes sto třicet tun, transport v celku nepřipadal v úvahu.
„V areálu plzeňské Škody byla rozdělena na devět montážních dílů,“ řekl Novinkám Radim Mana, mluvčí společnosti Metrostav, jež akci za šedesát milionů, která je v režii plzeňské radnice, zajišťuje.
„Na montážní ploše v místě staveniště pak bude celý most opět svařen do jednoho celku, otryskán a opatřen kompletním protikorozním nátěrem,“ vysvětlil Mana.

Části rozřezaného mostu v areálu Škodovky
Památkově chráněný most vyrobily Škodovy závody v roce 1931, byl to vůbec první silniční most plně svařovaný elektrickým obloukem u nás. Věk je na něm znát.
„Některé prvky a ložiska musí nahradit repliky. Po dokončení repase celé konstrukce dojde koncem srpna k jejímu osazení na předem připravené železobetonové opěry, a to za pomoci pásového jeřábu o nosnosti až sedm set padesát tun,“ uvedl Mana a dodal: „Dokončení celé stavby je plánované na listopad letošního roku.“
Půlnoční akce
První vůz s jednou z menších částí rozřezaného mostu vyjel ze škodováckého areálu k deset kilometrů vzdálenému staveništi u Chotíkova v pondělí v noci.
Den poté došlo na první z gigantických dílů – zhruba pětadvacet metrů dlouhý a 6,5 metru široký výsek mostovky. „Má pětadvacet tun,“ upřesnil Jan Bílek ze společnosti Metrostav DIZ.

Staveniště u Chotíkova
Nakládání za pomoci jeřábu odstartovalo v deset večer, chvilku před úterní půlnocí tahač s návěsem za asistence policie vyjel po menších manévrech na Domažlickou ulici a pomalu se sunul po čtyřproudových magistrálách do centra Plzně. K mírné komplikaci došlo u Nového divadla, kde bylo nutné otočit jednu z překážejících dopravních značek. Pak se konvoj vydal po Karlovarské ven z města.
„Úsek od sjezdu z hlavní silnice v Chotíkově až ke staveništi museli vycouvat,“ poznamenal Bílek. Jde zhruba o kilometr.

Ve středu ráno konstrukci sejmuli za pomoci jeřábů na staveništi u ChotíkovaVideo: Ivan Blažek , Novinky
Na cílové ploše náklad složila ve středu ráno dvojice jeřábů. A posádky se mohly chystat na další šichtu.
„V noci na čtvrtek a na pátek se povezou dvě boční části konstrukce, každá o hmotnosti sedmadvacet tun,“ upozornil Bílek. Po nedělní půlnoci dojde na ještě jeden větší transport, zbývající menší části se převezou později.
Šest let čekání
Most navržený Františkem Faltusem vedl ve Škodovce přes trať na Domažlice a Cheb. V roce 2019 ale musel ustoupit modernizaci železničního koridoru, město jej poté získalo za cenu šrotu, přibližně za 3,5 milionu korun.

Faltusův most léta rezavěl za škodováckou zdí.
O přesunu staré konstrukce k Chotíkovu radnice rozhodla přes to, že nová by vyšla přibližně na polovic. Část nákladů, šestnáct milionů, městu pokryje evropská dotace.

Moderní lávka, která začne za pár měsíců sloužit v Chotíkově.
Jen o čtrnáct set metrů dál – přímo v Chotíkově – je před dokončením zcela nová lávka. Cena: 34 milionů.