Hlavní obsah

Plzeňský Senior Expres převezme od města soukromník. Klienti si připlatí

3:09
3:09

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

Plzeň

Plzeňští penzisté nad sedmdesát let a těžce zdravotně postižení, kteří využívají službu Senior Expres, si od ledna budou muset v řadě případů připlatit. Systém převezme od zdejšího dopravního podniku firma EcoCity TAXI, která vyhrála výběrové řízení. A hlavní sazba stoupne o sto procent.

Foto: Ivan Blažek, Novinky

Senior Expres už nebude v barvách plzeňského dopravního podniku.

Článek

Nyní platí oprávněné osoby za individuální dopravu „senior-taxíkem“ po území města padesát korun, s novým provozovatelem to bude stovka a stejně bude stát i přeprava asistenčního nebo vodicího psa. Jen v případech takzvané spolujízdy zůstává tarif na padesáti korunách. Jízda mimo Plzeň bude nově možná jen na vybrané adresy různých pobytových nebo sociálních zařízení, třeba do Centra pobytových a terénních sociálních služeb ve Zbůchu. Cena se bude v tomto případě odvíjet od počtu tarifních kilometrů dle tabulky a zóny nástupu.

Radnice by měla na novém systému ušetřit a měl by být zároveň operativnější. „Častou výhradou klientů byla nemožnost objednávky ze dne na den. Buď se nedovolali nebo kapacita byla už týden dopředu vyčerpána,“ uvedl náměstek primátora Aleš Tolar (STAN). „Proto je naším cílem celkové zkapacitnění služby a zvýšení počtu odbavených. Doposud jedno vozidlo odvezlo jen průměrně deset klientů denně a nově by to mělo být podstatně více. Nový provozovatel bude placen za množství odjetých tarifních kilometrů a bude v jeho zájmu odbavit co nejvíce zákazníků,“ konstatoval Tolar.

Nasadí elektromobily

Nyní je možné Senior Taxi objednat jen v pracovních dnech od šesti do jedenácti. Od ledna to bude od sedmi ráno do tří odpoledne a vůz půjde zajistit i tři týdny dopředu, oproti dosavadním sedmi dnům. Objednávky bude možné činit až do dne jízdy. „Ovšem od čtvrtého dne před jízdou až do dne jízdy se může stát, že klientovi bude nabídnut jiný čas nebo spolujízda v případě naplnění kapacity dříve objednanými klienty,“ upozornila Hana Josefová z tiskového odboru magistrátu.

Jednatel společnosti EcoCity TAXI Miroslav Bláha doplnil: „Nyní intenzivně pracujeme na přípravě systému pro registraci a na zajištění nového vozového parku. Naší prioritou je zůstat v rovině ekologické taxislužby, a proto budeme službu zajišťovat převážně elektromobily.“

Seniorská sedmička

První taxík vyhrazený seniorům začal brázdit západočeskou metropoli v roce 2014. Flotila v barvách Plzeňského městského dopravního podniku se postupně rozrostla na sedm vozů, tento počet se zřejmě měnit nebude. „Loni Senior Expres přepravil 20 925 klientů a celkově najel 191 600 kilometrů,“ upřesnil Tolar.

Dosud město současnému provozovateli hradilo 57,50 korun za kilometr, a to i za manipulační jízdy bez klientů. Ty nově už radnice proplácet nebude a nebude platit ani za skutečně ujetou vzdálenost. Plzeň bude rozdělena do zón a pro přejezdy mezi nimi se pevně stanoví určitý počet takzvaných tarifních kilometrů, jeden vyjde město na 26,50 koruny. „V příštím roce by měl podle dat z minulých let získat provozovatel něco přes pět milionů. Pokud ale službu zefektivní a ujede kilometrů více, bude částka vyšší,“ dodala Josefová.

Související témata:

Výběr článků

Načítám