Článek
Kol má být minimálně tři sta a v plánu je celkem 156 odstavných stanic, tedy vyznačených míst, kde bude možné bicykly nechávat - vyrostou na celém území města, a to včetně menších okrajových obvodů. V provozu budou vždy od 1. března do 30. listopadu, zájemci nad patnáct let si je budou moci půjčovat za pomoci mobilní aplikace nebo platebních karet.
Nové stroje i prakticky všechny související služby včetně náhradních akumulátorů nebo dobíjecích systémů zajistí pro plzeňský dopravní podnik pražská společnost Freebike - ujednání počítá s tím, že firma mimo jiné obdrží deset procent z vybraných plateb.
Tarif? Bude záležet na tom, zda má dotyčný zájemce „režijku“ na veřejnou dopravu. „Chceme zvýhodnit předplatitele MHD a všechny s minimálně měsíčním předplatným v jakékoliv zóně Integrované dopravy Plzeňského kraje,“ sdělil náměstek plzeňského primátora Aleš Tolar (STAN).
Zákazníci splňující stanovenou podmínku budou moci dvakrát denně využít sdílené elektrokolo po dobu patnácti minut zdarma. „Za každou další započatou minutu nad tento limit se bude platit koruna. Ten, kdo nemá předplatné, zaplatí za půjčení kola danou sazbu již od první minuty,“ upřesnil Tolar.
Kontrakt s dopraváky je zatím nastavený na tři roky. Radnice za tu dobu do projektu investuje pětadvacet milionů korun, z čehož pětinu má tvořit příspěvek od Plzeňského kraje, který má o bikesharingový model rovněž zájem.
Sázka na elektro
Město hledalo provozovatele sdílených kol od roku 2023. „Postupně jsme vypsali dvě výběrová řízení. První bylo zrušeno z důvodu překročení stanovené maximální nabídkové ceny a druhé proto, že nebyla podána žádná nabídka. Z toho důvodu jsme schválili letos v únoru záměr zadat provozování systému naší městské společnosti PMDP,“ připomněl Tolar.
Některým opozičním zastupitelům vadí, že v nabídce budou jen elektrokola. „Myslím si, že by měl být zachovaný určitý podíl standardních kol,“ prohlásili už dříve Michal Vozobule (TOP 09). „Jejich provoz je levnější, nemusíte se starat o dobíjení. A ne každý je zvyklý na elektrokole jezdit, ne každý ho chce využívat,“ upozornil.
Náměstek Tolar oponoval: „Nemyslím si, že by elektrokolo bylo v městském provozu nebezpečnější než klasické. Nebezpečné mohou být elektrokoloběžky, které cíleně nepřipouštíme.“
Koloběžky v kampusu
V Plzni už řadu let fungují sdílené klasické koloběžky, ale ty využívají především studenti Západočeské univerzity - sedmnáct půjčovacích stojanů je v kampusu na Borských polích, stejný počet jich stojí nedaleko vysokoškolských kolejí na Borech.

Koloběžky se dají půjčit v univerzitním kampusu na Borských polích.
„Doufáme, že tomu tak bude i nadále,“ řekl Novinkám Jakub Mareš z organizace K světu, která koloběžky provozuje. „Zda případně dojde k dalšímu rozšíření naší služby teď není možné říct, bude záležet i na tom, jak se rozběhne projekt města,“ uzavřel Mareš.