Hlavní obsah

Muzejní železnici na Plzeňsku poničili vandalové i zloději kovů

2:58
2:58

Poslechněte si tento článek

Nýřany

O posledním prázdninovém víkendu patřila muzejní železnice v Nýřanech na Plzeňsku milovníkům historických mašinek. Dorazilo jich téměř patnáct set. Jenže moc nescházelo a z tradiční akce nebylo nic. Na trať krátce před tím zaútočili vandalové a zloději.

U přejezdu přes muzejní trať u Nýřan zůstaly jen šraňky, budku pro závoráře zničili vandalovéVideo: Ivan Blažek, Novinky

Článek

„Nějaká parta mladých zdemolovala stanoviště závoráře, budku pro strážce trati, který dříve hlídal tamní železniční přejezd,“ řekl Novinkám Robert Kučera z plzeňského Iron Monument Clubu, který dráhu využívá. „Boudičku rozmlátili, zůstaly tam po nich jen nějaké svršky a jedna bota,“ dodal Kučera.

A nebyl to jediný problém. „O kus dál někdo poškodil i vlastní trať. Na stometrovém úseku rozebral spojovací šrouby na kolejích a zároveň zmizely také některé komponenty mechanických závor. Prostě věci, které mohl kdosi odnést a zpeněžit někde ve sběrně šrotu,“ upozornil Kučera. „Přišli jsme na to v pátek - při komisionální prohlídce trati, při které před akcí prověřujeme, zda je vše v pořádku. Zloděj nebo zloději tady museli úřadovat nedlouho předtím, na dotčených místech ještě nebyly ani stopy rzi,“ podotkl Kučera.

Foto: archiv Iron Monument Club

Železničářské retro zákoutí u přejezdu přes muzejní trať. Už tady není, zničili jej vandalové.

Policii krádež a vandalismus neohlásili. „Pachatele by se stejně vypátrat nepodařilo a veřejnost by přišla o pěknou víkendovou akci, museli bychom ji zrušit kvůli vyšetřování a zajišťování stop,“ uvedl Kučera.

Boudička je pryč

Trať se nakonec podařilo na poslední chvíli uvést do provozuschopného stavu. „I když v inkriminovaném místě jsme museli snížit rychlost z dvaceti na pět kilometrů v hodině,“ konstatoval Kučera.

Boudička už je pryč úplně. „A novou už sem dávat nebudeme, máme trochu obavy, že by to byl nekonečný příběh. I když je pravda, že za deset let provozu muzejní dráhy se tady něco takového stalo poprvé,“ připustil Kučera. Zmizely i železničářské varovné terčíky a další dekorativní retro doplňky.

Pro Nýřany to byla svým způsobem turistická atrakce. „Budka byla pěkná, vypadalo to hezky, je jí škoda. Ale někteří lidé jsou prostě takoví, že všechno zničí,“ konstatovala starostka Pavlína Caisová (SNK Nýřany 2022). „Slézali se tam feťáci,“ dodala. Město sice začne s instalací bezpečnostních kamer, ale ne v této lokalitě. „V této fázi se tam s nimi určitě nepočítá, trať ostatně není náš majetek,“ upozornila starostka.

Zvědavci z New Orleansu

Poslední prázdninový víkend na zmíněné bývalé uhelné dráze slavili sto šedesát let této trati a také deset let, po které železnice Dioss Nýřany slouží muzejním účelům. „V provozu jsme měli čtyři historické soupravy včetně vlaku taženého parní lokomotivou Šlechtična,“ připomněl Kučera a dodal: „Svezli jsme na patnáct set cestujících. Mezi nimi i rodinu, která do Nýřan přijela z amerického New Orleansu. Ti se na nás přišli podívat jen náhodou, do města zavítali, aby viděli, odkud pochází jejich prarodiče. Ale cíleně dorazili třeba návštěvníci z Německa nebo Francie.“

Na akci měla obnovenou premiéru parní lokomotiva přezdívaná Průmyslovka, která v uplynulých třech letech prošla komplexní opravou. Renovace skoro sedmdesát let starého stroje vyšla na zhruba tři miliony.

Foto: archiv Iron Monument Club

Lokomotiva „Průmyslovka“ prošla generální opravou.

Výběr článků

Načítám