Hlavní obsah

Ostravu zaplnily vlaky, veletrh drážní dopravy nabízí řadu novinek

2:55
2:55

Poslechněte si tento článek

Ostrava

V Mekku drážní dopravy se až do čtvrtka proměnila Ostrava. Důvodem je třídenní mezinárodní železniční veletrh Rail Business Days, na němž se prezentuje řada novinek. Mezi ty největší patří středoevropská premiéra vodíkového vlaku od švýcarské firmy Stadler či lokomotiva s alkoholovým imobilizérem.

Ostrava zažívá středoevropskou premiéru vodíkového vlaku StadlerVideo: Pavel Karban, Novinky

Článek

Jednotku RS Zero ukázal Stadler veřejnosti dosud jen v německém Berlíně. „To vozidlo je v provedení jedno- i dvouvozovém, a to s vodíkovým pohonem se spalovacím motorem nebo v hybridní bateriové nebo aku trolejové verzi,“ nastínil Zdeněk Majer, předseda dozorčí rady Stadler Praha s tím, že v Ostravě ukazují vodíkovou verzi, jejíž dojezd je až 800 kilometrů.

Podle Majera vychází bezemisní vlak ze svého předchůdce, dieselového vozidla RS1. „Tenhle je samozřejmě uzpůsoben jednadvacátému století. Má wifi, zásuvky na nabíjení telefonů, je plně klimatizovaný, bezbariérový, má první třídu, multifunkční prostory i standing panel. Tomu říkáme pódium. A interiéry jsou z recyklovatelných materiálů, to je asi nejzásadnější změna,“ řekl.

Lokomotiva od CZ LOKO se bez negativního alkotestu nepohneVideo: Pavel Karban, Novinky

Českou premiéru pak na ostravském veletrhu zažívá lokomotiva s alkoholovým imobilizérem.

„Ten je připojený přímo na řídící obvody lokomotivy s tím, že pokud provedu dechovou zkoušku a bude negativní, tak se řídicí obvody odblokují a můžu jet. Ve chvíli, kdy dechovou zkoušku neprovedu anebo bude pozitivní na alkohol, tak zůstanou řídicí obvody zablokované a s lokomotivou neodjedete,“ vysvětloval Jan Winkler, provozní manažer firmy SafeLock, která imobilizéry dodává a instaluje.

Winkler sdělil, že přístroj v lokomotivě funguje na stejném principu jako ten, který využívají policejní hlídky. „Je to první česká lokomotiva, kde je alkoholový imobilizér namontovaný,“ ujistil s tím, že dosud tuto technologii firma testovala v prostředcích Dopravního podniku Ostrava.

Tam jsou dechové přístroje na alkohol ve 20 tramvajích typu Vario v provozu od roku 2019. Za tu dobu nezaznamenal dopravní podnik podle jeho mluvčí Terezy Šnoblové žádný případ pozitivní dechové zkoušky.

Železniční veletrh v Ostravě nabízí moderní vlaky i romantickou páruVideo: Pavel Karban, Novinky

„Všichni řidiči si na to zvykli a berou to už dnes jako běžnou výbavu toho vozidla. Vědí, že to je nějaká ochrana i pro ně,“ doplnil Winkler s tím, že v Česku už mají alkoholové imobilizéry v tramvajích i autobusech také dopravní podniky v Olomouci a Brně.

Lokomotivu, která na veletrhu alkoholový imobilizér představuje, vystavují společnosti SafeLock, GX Corpfin a CZ LOKO. Ta chce alkotestery zavést coby součást základní výbavy všech svých lokomotiv.

Na železniční veletrh, který se koná v Trojhalí Karolina a jeho okolí, dorazilo přes 130 vystavovatelů z celé Evropy. Venkovní expozice nabízí přes 20 kolejových vozidel, což je nejvíce v historii.

Lidé se mohou podívat zvenčí i zevnitř například do jednotky ComfortJet nebo bateriového vlaku RegioPanter, který od prosince jezdí v moravskoslezském regionu na trati Štramberk–Ostrava. „V tuto chvíli vyrábíme dalších patnáct takových vlaků, které budou opět nasazeny v Moravskoslezském kraji,“ poukázal Tomáš Ignačák, místopředseda představenstva Škoda Group.

Výběr článků

Načítám