Článek
Anketa odhalila, že takřka polovina dotázaných plánuje k cestování v následujících pěti letech více využívat vlak a méně letadlo. Týká se to zejména zmiňovaných Evropanů a obyvatel Severní Ameriky, uvádí server EuroNews. Jízdy vlakem už tak tvoří asi jednu třetinu dálkových cest, což jsou cesty delší než 2,5 hodiny.
Celých 62 procent respondentů uvedlo, že tam, kde existuje možnost cestovat po vysokorychlostní železnici, není důvod využívat letadlo a krátké linky by se měly legislativně zakázat. Něco takového už nyní platí ve Francii, ačkoli server Independent upozorňuje, že zákon v praxi příliš nefunguje.
Jeho myšlenkou je, že každá letecká linka, u které je možné stejnou cestu absolvovat vlakem a zabere maximálně 2,5 hodiny, by se měla zrušit. Například spoj mezi Paříží a Bordeaux zabere po železnici 2 hodiny a 15 minut, přesto tuto trasu obsluhují také aerolinky Air France, a to hned sedmkrát denně. „Kdokoli tento zákon předložil, se kýženého výsledku nedočkal,“ glosuje Independent.
„Pro takový zákaz není absolutně žádný důvod. Je to samoúčelné: pokud lidem nabídnete slušné železniční služby, zvolí si je na základě vlastního rozhodnutí,“ míní odborník z leteckého odvětví Jonathan Hinkles. Přesto se očekává, že zatímco vlaková doprava poroste, letecká bude víceméně stagnovat.
Větší udržitelnost vábí
Většina respondentů v anketě rovněž uvedla, že by podpořila vznik nové železniční infrastruktury a zavedla by daně na leteckou i silniční dopravu. Jako největší negativa hromadné dopravy však lidé zmiňovali davy, horší cenovou dostupnost i pohodlí.
„Lidé oslovení v anketě očekávají, že budou v následujících pěti letech využívat vlaky více než kteroukoli další formu dopravy, přičemž podporují kroky vlád, které něco takového umožní,“ okomentoval za vedení Hitachi Rail Edoardo La Ficara. „My, coby zástupci odvětví, máme příležitost jít této poptávce naproti tím, že nabídneme hladký přechod na skvělý a udržitelný způsob cestování,“ doplnil.