Článek
Obyvatelé Moravskoslezského kraje, kterým loňská zářijová povodeň zničila domovy, se obávají, že přehradě hrozí další zpoždění kvůli nevykoupeným pozemkům. Hrozí? A v jaké fázi tedy výkup pozemků je?
Aby se dodržel časový harmonogram výstavby, bylo potřeba platné územní rozhodnutí, které bylo vydáno na začátku letošního roku. To je zásadní milník pro pokračování přípravy stavby a podání žádosti o stavební povolení. Po získání územního rozhodnutí oslovilo Povodí Odry vlastníky zbývajících pozemků, které jsme doposud neměli vykoupené, a rozeslalo jim návrhy kupních smluv v souladu se zákonem. Byl to další pokus nabídnout smírné řešení a najít společnou dohodu. Zároveň jsme však stanovili lhůtu pro jejich reakci.
A našli jste s těmito majiteli parcel společnou řeč?
Podařilo se nám dohodnout na prodeji pozemků s deseti vlastníky a jednou nestátní organizací. S dalšími dvěma fyzickými osobami se jednání blíží k dohodě. U tří případů, kde se zatím nepodařilo nalézt společné řešení, jsme po uplynutí zákonné lhůty podali návrhy na zahájení vyvlastňovacího řízení na stavební úřad. Přesto se i v těchto případech snažíme dál jednat a paralelně s řízením hledat dohodu. V okamžiku, kdy se s vlastníky dohodneme, vyvlastňovací řízení ukončíme. Je pravděpodobné, že samotné vyvlastňovací řízení bude časově náročnější. Důležité ale je, že jeho průběh, zdůrazňuji, nijak nezdržuje další přípravy stavby.
Pozemky však zatím nejsou vykoupeny ani pro výstavbu přeložky silnice I/45. Ta je ale podmínkou stavby přehrady. Nemůže tohle zapříčinit zpoždění?
Ne, toto nejsou správné informace. Obě stavby jsou koordinovány, ale nenavazuje jedna na druhou. Plánované zahájení stavebních prací na přehradě neznamená, že musí být dokončena a zprovozněna přeložka silnice I/45. Pro stavbu vodního díla je potřeba zajistit množství přípravných prací spočívajících ve vybudování příjezdových komunikací a provedení řady stavebních objektů, které nejsou v kolizi s připravovanou přeložkou silnice. Ředitelství silnic a dálnic, které je investorem stavby přeložky, v současnosti intenzivně pracuje na projektu, včetně vypořádání pozemků. Očekávám, že nastavené termíny se podaří dodržet. Harmonogramy obou staveb jsou koordinovány a následné termíny zvládnutelné.

Takto má vypadat přehrada Nové Heřminovy.
Krajský soud v Ostravě zamítl žalobu Dětí Země proti rozhodnutí ministerstva pro místní rozvoj o umístění stavby přehrady. Stavební přípravy tak mohou pokračovat. Co když ale Děti Země podají kasační stížnost?
Kasační stížnost, stejně jako předchozí soudní řízení, nemá odkladný účinek vůči vydanému územnímu rozhodnutí a práce na přípravě a realizaci celého projektu stále pokračují bez jakýchkoliv omezení. Doufáme, že se případné další připomínky Dětí Země podaří projednat mimo soudní instituce a kasační stížnost nebude podána.
V jaké fázi tedy nyní stavba přehrady je? Co se v současnosti připravuje?
V současné době intenzivně pracujeme na projektové dokumentaci pro stavební povolení vodního díla Nové Heřminovy. Předpokládáme, že žádost o vydání stavebního povolení podáme nejpozději na začátku září letošního roku, samotné stavební povolení bychom chtěli získat v průběhu roku 2026. Zároveň se připravuje dokumentace pro provádění stavby. Příští rok po získání stavebního povolení bude zahájeno výběrové řízení na dodavatele.

Takto má vypadat přehrada v Nových Heřminovech.
Občany Nových Heřminov však přehrada před velkou vodou neochrání, jak budou zabezpečeni oni?
Zde je potřeba zdůraznit, že se po mnoha letech občané Nových Heřminov v čele s vedením obce vyjádřili k vybudování vodní nádrže v rámci místního referenda kladně. Může tak začít proces přípravy protipovodňových opatření v druhé části obce, která by jinak byla chráněna před velkou vodou standardním opatřením.
Nyní se otevírá možnost v rámci kompenzačních opatření vybudovat protipovodňovou ochranu obce na stoletou vodu, což je nadstandardní ochrana. Samozřejmě dolní část obce bude chráněna již naprojektovaným opatřením proti tzv. zpětnému vzdutí na úroveň tisícileté povodně.
Kdy se tedy obyvatelé Moravskoslezského kraje dočkají přehrady?
Přípravné práce zahájíme postupně od letošního roku až do roku 2028, hlavní stavební činnost pak proběhne v letech 2029 až 2032. To se předpokládá zkušební napouštění, respektive zkušební provoz, s následným provedením dokončovacích prací, zejména terénních a vegetačních, v průběhu roku 2033.