Článek
Stavbaři od letošního července pustili provoz na okružní křižovatku v Jihlavské ulici a také na novou propojku, zatímco dodělávali druhou polovinu výrazně zvětšeného kruháče v Brněnské ulici. Zákazové značky a semafory ve čtvrtek odpoledne zmizely už i tam.
„Žďárem prochází dvě silnice první třídy, tranzitní doprava město trápí,“ uznal při stříhání pásky šéf Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.
Nově zprovozněná přeložka je jednou z částí plánovaného obchvatu města. Sice nevyřeší všechny problémy, protože stále chybí velký obchvat, ale odvede tisíce aut mimo město, hlavně ve směru Jihlava – Nové Město na Moravě. Kolem průmyslové zóny k Mělkovicím se už deset let jezdí po přeložce I/19, nový úsek navazuje na ni.
„Nová propojka má zásadní vliv na zvýšení kvality života ve městě, na bezpečnost a plynulost dopravy,“ zmínil starosta města Martin Mrkos (Žďár – Živé město, STAN).
Propojka odvede část dopravy z Jihlavské a Brněnské ulice a odlehčí kruháči u Enpeky. Pomůže také plynulosti dopravy v Chelčického ulici, kde je autobusové a vlakové nádraží a kde řidiči často čekali, než se dostali na Jihlavskou.
Práce vyšly zhruba na 140 milionů Kč bez daně. Stavbaři z firmy Aquasys nabrali několik týdnů zpoždění, při zemních pracích totiž narazili na starou ekologickou zátěž. Trasa kopíruje železniční trať na Nové Město, u propojky má za několik let vyrůst spalovna odpadu.
Velký obchvat, který by vyřešil tranzitní dopravu mezi Pardubicemi a dálnicí D1, je zatím pouze na papíře. „Víme, že doprava je potřeba vytáhnout z města, bohužel s tím zatím nejsme tak daleko, hledáme optimální trasu,“ poznamenal generální ředitel ŘSD Radek Mátl. „Silnice první třídy by skutečně neměly procházet městy, k tomu směřujeme.“
Roky diskuzí
O potřebě velkého (západního) obchvatu se hovoří už desítky let. Má vést kolem nádraží, sídliště zvaného Stalingrad a Klafar až k firmě Tokoz na druhém konci města ve směru na Pardubice. Naopak východní varianta má i přes podporu petice jen malou šanci na to, aby ji úřady braly vážně, dotýká se hranice CHKO.
„Poslední technicko-ekonomická studie (západní varianty) byla ukončena s tím výsledkem, že stavba je ekonomicky efektivní, ale nesplňuje kritéria daná centrální komisí ministerstva dopravy. V příštím roce budeme hledat další přínosy nebo zlevnění, abychom tomuto kritériu vyhověli,“ řekl Novinkám ředitel jihlavské správy ŘSD Aleš Kratina.
Šance Žďáru, že se obchvatu opravdu dočká, zvyšuje to, že silnice I/37 je pro ministerstvo obrany strategická pro přepravu vojenských nákladů mezi letišti v Pardubicích a Náměšti nad Oslavou.

Na přestavěné okružní křižovatce v Brněnské ulici na okraji Žďáru nad Sázavou už se jezdí bez omezení.
Město si nové kruháče ozdobí
Než dořeší státní organizace se samosprávou obchvat, Žďár si dva nové kruháče vyzdobí jako novodobé „městské brány“, které budou vítat řidiče na příjezdu do města.
„Připravujeme malou architektonickou soutěž, do které se mohou přihlásit architekti, výtvarníci či krajináři. Příští rok nás čeká výběr, hodnocení, zapojení veřejnosti, k realizaci dojde na podzim 2026, nebo na jaře 2027,“ řekl starosta Martin Mrkos.