Hlavní obsah

Semafory, regulovčíci, zákazy. Žďár nad Sázavou bez obchvatu svírají uzavírky

5:02
5:02

Poslechněte si tento článek

Žďár nad Sázavou

Pozoruhodný souběh dopravních uzavírek omezuje řidiče ve čtvrtém největším městě Vysočiny. Silničáři a investoři se v letošním roce rozhodli stavět či opravovat hned na několika klíčových místech ve Žďáru nad Sázavou zároveň, což ve špičkách komplikuje provoz.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Řidiči hrají ve Žďáru nad Sázavou únikovou hru, jak se dostat z města (a do města).

Článek

„Zbývá už jen rozkopat silnici na Nové Město na Moravě,“ poukázali někteří diskutující na sociálních sítích s tím, že tato výpadovka je zatím nedotčená. V opačném směru na Havlíčkův Brod se totiž v létě začne pracovat také.

Šéf jihlavské správy Ředitelství silnic a dálnic Aleš Kratina uznává, že souběh staveb dopravní situaci ve Žďáře nad Sázavou zhoršuje. Všechny plánované akce projednává státní organizace s policií.

„Není prakticky kudy přeložit těžkou nákladní dopravu, bude se muset jezdit na semafory. Je to opět důkaz, že Žďár bude plnohodnotný obchvat v budoucnu potřebovat,“ řekl Novinkám Kratina. Tranzitní doprava stále proudí přes náměstí, velký obchvat totiž stále chybí, postavená je pouze propojka kolem průmyslové zóny.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

V Jihlavské ulici ve Žďáře nad Sázavou jezdí řidiči kvůli výstavbě přeložky silnice I/37 už druhým rokem na semafory. Hotovo má být v září.

Tu nyní silničáři prodlužují o další, zhruba sedmisetmetrový úsek. ŘSD, respektive zhotovitelská firma Aquasys, už od loňského roku pracuje na přeložce I/37, která propojí Jihlavskou a Brněnskou ulici.

„Nejintenzivnější práce se soustřeďují na obou koncích přeložky, v místě původní okružní křižovatky v Brněnské ulici a nově budované okružní křižovatky v Jihlavské ulici. Prostor obou je stavebně upravován tak, aby do nich mohla být přeložená komunikace na svých koncích zaústěna,“ vysvětluje mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Foto: Jiří Bárta, Novinky

Kruhový objezd v Brněnské ulici na okraji Žďáru nad Sázavou je jedním z míst, kde musí řidiči počítat se zdržením. Jezdí se kyvadlově na semafory, silničáři rondel přestavují a napojují na budoucí přeložku silnice I/37.

Zatímco v Jihlavské ulici platí režim kyvadlového provozu řízený semafory už od loňského roku, na kruhovém objezdu ve směru na Brno jsou semafory teprve od začátku dubna. Toto omezení má podle ŘSD platit až do otevření silnice. Podle aktuálních informací k tomu dojde až na konci září, a ne v červenci, jak zněl původní plán, protože stavbaři narazili v trase přeložky na historickou ekologickou zátěž.

To ale není všechno. ŘSD začne (podle zpřesněných informací 5. května) s opravou silnice I/37 mezi Žďárem a jeho místní částí Stržanovem, tedy na opačné straně města ve směru na Pardubice. Na dvou úsecích dlouhých celkem 1,7 km tady silničáři položí mikrokoberec.

Foto: Ředitelství silnic a dálnic

Na začátku května začne platit dopravní omezení kvůli pokládce mikrokoberce na I/37 mezi Žďárem nad Sázavou a Stržanovem.

„Opravu bude provázet pouze částečné omezení provozu. Práce budou prováděny vždy po polovinách vozovky s tím, že provoz bude veden kyvadlově volným jízdním pásem. Přes den budou dopravu usměrňovat regulovčíci, v nočních hodinách pak bude řízena semafory,“ popsal Jiří Veselý. Plný provoz by se měl vrátit nejpozději začátkem června.

Na práce u Stržanova v létě naváže uzavírka Brodské a také Žižkovy ulice na I/19, konkrétně úsek dlouhý 1,3 km od železničního mostu až po velkou křižovatku u Domu kultury. Tady uzavírka potrvá deset týdnů, přesné termíny a její podoba zatím nejsou známy. ŘSD počítá s částečnou, ale v některých etapách i s úplnou uzavírkou.

„Předpoklad je, že začneme v červenci, ale musíme nejprve dokončit stavbu Ždírec - Vojnův Městec,“ upřesnil Veselý. V tomto úseku I/37 na hranicích žďárského a havlíčkobrodského okresu totiž platí úplná uzavírka, což ovlivňuje hlavně nákladní dopravu.

Vysocká už je rozkopaná

Aby toho nebylo málo, město se společně s vodohospodáři a krajskými silničáři pustilo v březnu do několikrát odložené kompletní rekonstrukce Vysocké ulice (II/353, výpadovka na Poličku) a také navazujícího mostu ve Studentské ulici, takže veškerý provoz ze sídliště Vysočany teď musí po hlavním průtahu městem. Zdejší práce jsou rozplánované dokonce na dva roky.

„Víme, že letošní stavební sezona je a bude pro řidiče náročná, zároveň ale chceme mít silnice ve městě v dobrém stavu, což s sebou nese dočasná omezení. Vždy se snažíme přemýšlet a plánovat tak, aby chod města byl co nejhladší, to je ostatně i důvod rozdělení rekonstrukce Vysocké na dvě etapy,“ reagovala mluvčí radnice Blanka Sobolová.

Řidiče ujistila, že město letos plánuje už jen menší lokální opravy, které zásadně neovlivní dopravní situaci.

Související články

Výběr článků

Načítám