Hlavní obsah

Dopravní kolaps v rozkopaném Žďáru. Firma jindy nemohla, omlouvá ŘSD práce na průtahu

3:15
3:15

Poslechněte si tento článek

Žďár nad Sázavou

Souboj Jihlavy a Žďáru o titul nejhůře průjezdného města na Vysočině graduje. Aktuálně přebral vedení dvacetitisícový Žďár. Kromě toho, že je tam uzavřeno hned několik klíčových výpadovek, se Ředitelství silnic a dálnic se ve středu pustilo do opravy průtahu městem (I/37). Nepříjemně zaskočení byli řidiči, kteří bez varování uvázli v dlouhých kolonách, ale i vedení města.

Foto: Alena Soukalová

Frézování a následné asfaltování na několika místech na průtahu Žďárem nad Sázavou způsobilo v kombinaci s dalšími uzavírkami středeční dopravní kolaps.

Článek

„Padesát pět minut na projetí od firmy Tokoz ke křižovatce u Forda je slušný masakr, tady ani trpělivost nepomůže,“ napsala jedna z naštvaných diskutujících na Facebooku. A šlo o jeden z mála slušných příspěvků. Na vysvětlenou: Jde o vzdálenost dva kilometry, kterou lze běžně překonat za 4 minuty.

Chvílemi dosahovala kolona až do místní části Stržanov, tedy zhruba 3,5 km. Ucpávaly se ale i křižovatky na opačné straně města. Neprojely ani linky MHD.

Problém byl v tom, že řidiči s havarijní opravou vozovky silnice I/37 vůbec nepočítali a nemohli se na ni připravit. I když šlo jen o lokální vysprávky na pěti místech, frézování a následné asfaltování si vynutily střídavý provoz jedním pruhem, což způsobilo naprostý kolaps.

Foto: Petr Škapa

Firma měla na opravy průtahu vyhrazené až čtyři dny, práce naštěstí stihla rychleji. Další omezení přinese obnova dopravního značení.

„Jedná se o výměnu obrusné vrstvy. V praxi to znamená, že vozovka je odfrézována do hloubky přibližně 5 cm a je položen nový asfalt. Následně, s časovým odstupem cca 14 dnů, bude obnoveno vodorovné dopravní značení. Celkově půjde o práce na přibližně 2 krát 4 dny,“ uvedl regionální mluvčí ŘSD Jiří Veselý.

Proč se ale ŘSD pustilo do opravy v situaci, kdy je zároveň zavřená výpadovka na Havlíčkův Brod, výpadovka na Brno a Vysocká i s mostem na Studentské, takže není průtah městem, jak objet?

„Kvůli kapacitám dodavatele - jak strojů, tak i dělníků. Před tím měla dodavatelská firma síly a prostředky soustředěny jinde. Navíc stavební sezona je časově omezená. Kolize této havarijní výspravy s dalšími akcemi nás samozřejmě mrzí, ale za současné situace to nešlo udělat jinak,“ vysvětloval Novinkám mluvčí ŘSD. Zhotovitelem je společnost IMOS Brno.

Ve čtvrtek už se situace v dvacetitisícovém městě uklidnila, stroje z průtahu zmizely. Podle mluvčího záleží na tom, jak rychle firma práce stihne, vyhrazené měla až čtyři dny.

Překvapilo to i nás, tvrdí radnice

V mnoha případech vulgární výpady řidičů směřovaly na radnici, ta se ale hájí, že je v tom nevinně.

„Akce je v režii ŘSD, které nedostatečně informovalo nejen nás jako město o tom, že zde práce budou probíhat,“ vyjádřil se starosta Martin Mrkos (Žďár – Živé město). „Vzhledem k už tak složité dopravní situaci ve městě nás ale poněkud překvapilo rozhodnutí ŘSD o načasování začátku oprav právě do těchto dní a navíc ranní špičky,“ dodal.

Podobné situace komplikují život i záchranářům. „O větších uzavírkách víme předem a informaci mají i naši operátoři na dispečinku. S každou takovou komplikací se musíme vypořádat, i když to samozřejmě může prodloužit dobu dojezdu posádek,“ reagoval na dotaz Novinek mluvčí vysočinské záchranky Petr Janáček. Řidiči sanitek musí najít nejrychlejší možnou cestu k pacientovi, i když situace na silnicích bývá složitá.

Foto: Mapy.com

Chaos do už tak rozkopaného Žďáru nad Sázavou vnesla nečekaná oprava hlavního průtahu městem.

Výběr článků

Načítám