Článek
„Padesát pět minut na projetí od firmy Tokoz ke křižovatce u Forda je slušný masakr, tady ani trpělivost nepomůže,“ napsala jedna z naštvaných diskutujících na Facebooku. A šlo o jeden z mála slušných příspěvků. Na vysvětlenou: Jde o vzdálenost dva kilometry, kterou lze běžně překonat za 4 minuty.
Chvílemi dosahovala kolona až do místní části Stržanov, tedy zhruba 3,5 km. Ucpávaly se ale i křižovatky na opačné straně města. Neprojely ani linky MHD.
Problém byl v tom, že řidiči s havarijní opravou vozovky silnice I/37 vůbec nepočítali a nemohli se na ni připravit. I když šlo jen o lokální vysprávky na pěti místech, frézování a následné asfaltování si vynutily střídavý provoz jedním pruhem, což způsobilo naprostý kolaps.

Firma měla na opravy průtahu vyhrazené až čtyři dny, práce naštěstí stihla rychleji. Další omezení přinese obnova dopravního značení.
„Jedná se o výměnu obrusné vrstvy. V praxi to znamená, že vozovka je odfrézována do hloubky přibližně 5 cm a je položen nový asfalt. Následně, s časovým odstupem cca 14 dnů, bude obnoveno vodorovné dopravní značení. Celkově půjde o práce na přibližně 2 krát 4 dny,“ uvedl regionální mluvčí ŘSD Jiří Veselý.
Proč se ale ŘSD pustilo do opravy v situaci, kdy je zároveň zavřená výpadovka na Havlíčkův Brod, výpadovka na Brno a Vysocká i s mostem na Studentské, takže není průtah městem, jak objet?
„Kvůli kapacitám dodavatele - jak strojů, tak i dělníků. Před tím měla dodavatelská firma síly a prostředky soustředěny jinde. Navíc stavební sezona je časově omezená. Kolize této havarijní výspravy s dalšími akcemi nás samozřejmě mrzí, ale za současné situace to nešlo udělat jinak,“ vysvětloval Novinkám mluvčí ŘSD. Zhotovitelem je společnost IMOS Brno.
Ve čtvrtek už se situace v dvacetitisícovém městě uklidnila, stroje z průtahu zmizely. Podle mluvčího záleží na tom, jak rychle firma práce stihne, vyhrazené měla až čtyři dny.
Překvapilo to i nás, tvrdí radnice
V mnoha případech vulgární výpady řidičů směřovaly na radnici, ta se ale hájí, že je v tom nevinně.
„Akce je v režii ŘSD, které nedostatečně informovalo nejen nás jako město o tom, že zde práce budou probíhat,“ vyjádřil se starosta Martin Mrkos (Žďár – Živé město). „Vzhledem k už tak složité dopravní situaci ve městě nás ale poněkud překvapilo rozhodnutí ŘSD o načasování začátku oprav právě do těchto dní a navíc ranní špičky,“ dodal.
Podobné situace komplikují život i záchranářům. „O větších uzavírkách víme předem a informaci mají i naši operátoři na dispečinku. S každou takovou komplikací se musíme vypořádat, i když to samozřejmě může prodloužit dobu dojezdu posádek,“ reagoval na dotaz Novinek mluvčí vysočinské záchranky Petr Janáček. Řidiči sanitek musí najít nejrychlejší možnou cestu k pacientovi, i když situace na silnicích bývá složitá.

Chaos do už tak rozkopaného Žďáru nad Sázavou vnesla nečekaná oprava hlavního průtahu městem.