Článek
Modul zaměřený na psychosociální pomoc vznikl díky iniciativě záchranné služby Jihomoravského kraje, která stála u zrodu odborné směrnice pro krizovou péči. „Důvodem zavedení modulu psychosociální pomoci v aplikaci Záchranka je reakce na rostoucí potřebu rychlé a dostupné podpůrné pomoci pro lidi v psychické krizi, v náročných životních situacích či po traumatické události,“ řekla náměstkyně jihomoravské záchranky Romana Pochylá, která stojí za nápadem vytvořit směrnici psychosociální péče.
Podle ní mnoho pacientů v takové situaci nepotřebuje okamžitý zásah zdravotnické záchranné služby, ale cílenou psychosociální podporu a nasměrování na vhodné odborníky. „Cílíme tedy v prvé řadě na pomoc konkrétním pacientům, dále chceme ulevit zdravotnickému personálu, ať už ve výjezdu, v nemocnicích či praktikům. A chceme edukovat širokou veřejnost, aby lidé, kteří se octnou v nouzi, věděli, kam se obrátit,“ zdůraznila Pochylá s tím, že pomoc je dostupná v řádu hodin či dnů a je zcela zdarma.

Modul funguje jednoduše. Po otevření aplikace si uživatel v sekci Lokátor zvolí možnost „psychosociální pomoc“. Může buď zobrazit mapu všech poskytovatelů nebo rozkliknout jednotlivé profily. Zásadním prvkem modulu je však rozcestník, do kterého se uživatel dostane kliknutím na tlačítko „potřebuji pomoc“. První otázka zní, zda se cítí v ohrožení života, a pokud zvolí možnost ano nebo nevím, aplikace mu nabídne volání na linku 155. Pokud zvolí ne, ale hledám pomoc, bude nasměrovaný podle věku a preferovaného typu pomoci a podle obtíží na konkrétní služby, které budou aktuálně dostupné.
Podle mluvčí jihomoravských záchranářů Michaely Bothové řeší záchranáři ročně přes 5000 pacientů s psychózami a téměř 3000 pacientů po intoxikaci návykovými látkami. Záchranáři mají ročně přes 100 tisíc výjezdů, proto se lidé s psychickými potížemi blíží téměř desetině všech výjezdů.
Nová funkce umožní uživatelům rychlé spojení s odborníky na krizovou pomoc osobně nebo na dálku v případě akutní psychické tísně, jako jsou například sebevražedné myšlenky, násilí v rodině, při panickém záchvatu nebo při různých formách závislosti.
První spuštění modulu se uskutečnilo na jaře v Praze. „Od března pomáhá lidem v krizových situacích. Zkušenosti z metropole teď přenášíme do Jihomoravského kraje a věříme, že se tento model postupně rozšíří i do dalších regionů, zájem už je i v Olomouckém,“ řekla provozní ředitelka aplikace Záchranka Klára Křížková
Kromě jihomoravské záchranné služby a týmu aplikace Záchranka se na vyvinutí modulu podílel i Jihomoravský kraj jako zřizovatel záchranky. „Jsem opravdu rád, že můžeme v našem kraji spustit něco tak důležitého, jako je psychosociální pomoc přes aplikaci Záchranka. Každý z nás se může někdy ocitnout v těžké situaci a je skvělé vědět, že pomoc je teď jen pár kliknutí daleko,“ uvedl hejtman Jan Grolich (KDU-ČSL).
Aplikace Záchranka funguje od roku 2016. Od té doby byla stažena ve více než 3,5 milionu případů. Uživatelé skrze ni provedli přes 210 tisíc volání.

