Článek
Úsek Modřice-Rakvice bude dlouhý 40 kilometrů a bude součástí páteřní železniční trasy protínající Česko od východu k západu. Získání souhlasu ministerstva životního prostředí nyní umožní zahájit výkupy pozemků a především pokračovat v přípravě stavebního projektu.
Síť vysokorychlostních tratí v ČR bude po výstavbě propojena se stejnými železničními úseky na Slovensku a v Rakousku. Podstatně se tak urychlí spojení ČR s Bratislavou a Vídní.
Místo náspu vybudují estakádu
„Vydané stanovisko potvrzuje, že projekt může pokračovat dál. Našli jsme řešení, která významně omezují případné negativní dopady na zdraví lidí i na životní prostředí a respektují přírodu regionu,“ sdělil Novinkám ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL).

Na vizualizaci vysokorychlostní trať ve směru Břeclav. Po pravé straně Pálava.
Odborníci se podle něj zabývali posuzováním hluku a vibracemi, které vyřeší nadstandardní protihluková opatření. Řešili i to, aby se při výstavbě co nejméně zabírala nezastavěná půda. Hledala se opatření v souvislosti se dvěma evropsky významnými lokalitami, kterými trať povede, a to Vranovickým a Plačkovým lesem v oblasti Ivaně, Pohořelic a Vranovic.

Vysokorychlostní tratě by se měly začít budovat v roce 2027. Na vizualizaci mapka, kde vzniknou.
„Místo původně plánovaného náspu tam vybudujeme 1,35 km dlouhou estakádu. Je to důkaz, že moderní infrastruktura a ochrana přírody mohou jít ruku v ruce,“ uvedl k tomuto projektu generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. K opatřením souvisejícím s ochranou přírody patří i to, že při přemosťování řeky Šatavy nebudou zakládány pilíře do jejího koryta.
Ministerstvo dopravy pracuje na dalších úsecích
Po úseku Přerov-Ostrava je úsek Modřice-Rakvice už druhým projektem vysokorychlostní trati s kladným stanoviskem EIA od ministerstva životního prostředí. Ministerstvo dopravy již připravuje další žádosti, které se budou týkat například Krušnohorského tunelu nebo tratě ve středních Čechách. Stavba prvních úseků vysokorychlostních tratí by mohla začít v roce 2027.

Na mapě úsek Modřice u Brna-Rakvice na Břeclavsku, který získal EIA.
Získání souhlasu v rámci procesu EIA je naprosto klíčové. EIA totiž podrobně zkoumá dopady plánovaného záměru na přírodu, krajinu i obyvatele. V rámci dokumentace je posuzován hluk, kvalita ovzduší, vliv na vodní zdroje, zásahy do půdy či krajinného rázu, stejně tak dopady na chráněné druhy a cenné přírodní lokality.
Výsledkem procesu je závazné stanovisko, které určuje podmínky pro další postup. Bez získání souhlasu nelze žádný stavební projekt uskutečnit.