Hlavní obsah

Brno metro nechce

1:42
1:42

Poslechněte si tento článek

Brno

Šest variant podzemní kolejové dopravy prověřovala studie proveditelnosti severojižního kolejového diametru v Brně, který má odlehčit přetížené hromadné dopravě. Vedení města dalo přednost variantě vlaku před metrem. Město je však pouze jedním ze zapojených subjektů a rozhodovat bude Centrální komise Ministerstva dopravy ČR.

Foto: Pavel Gabzdyl

Nádraží v Brně kapacitně nestačí.

Článek

Studie prověřovala jak dopravní módy, tak navržené trasy. „Pro všechny varianty bylo zpracováno podrobnější technické řešení, přepravní prognóza, investiční náklady, ekonomické hodnocení formou analýzy nákladů a přínosů a další analýzy,“ uvedla Radka Loukotová z tiskového oddělení města.

Podle ní je obecným přínosem všech variant snížení intenzity cestujících v centrální části města. Město na základě studie zvolilo jako preferovanou variantu vlak, který umožňuje dopravní obsluhu nejen v rámci metropole, ale i v širší metropolitní oblasti. „Varianta lehkého metra jako zcela segregovaného systému byla vyhodnocena jako ekonomicky neefektivní, naopak vlakové varianty zvýhodňují zkrácení dojížďky do centra města bez nutnosti přestupu,“ uvedla Loukotová.

Všechny varianty počítají s miliardovými částkami, jejich přesná výše ale zatím není známá. Podzemní nástupiště vznikne v rámci nového vlakového nádraží. „Zajíždět na něj budou vlaky od jihu z chrlické tratě. Úvahy o severojižním diametru počítají s budoucím protažením na sever od Tišnova,“ poznamenala Loukotová.

O potřebě nového nádraží se v Brně dlouho mluví, protože to současné kapacitně nedostačuje. V roce 2018 zastupitelé města rozhodli, že nádraží bude v odsunuté poloze u řeky v místě dnešního dolního nádraží asi kilometr od současného hlavního nádraží. Stát bude odhadem desítky miliard korun. Diametr by měl ulehčit hromadné dopravě na povrchu, která už je na hranici kapacity.

Související témata:

Výběr článků

Načítám