Hlavní obsah

Supermoderní tramvajová vozovna v pražském Hloubětíně se na den otevřela veřejnosti

2:32
2:32

Chcete-li článek poslouchat, přihlaste se

U příležitosti oslav 150. výročí MHD v sobotu představil zájemcům pražský dopravní podnik (DPP) v rámci dne otevřených dveří zázemí řidičů tramvají a pomocného personálu kompletně přebudované vozovny Hloubětín v Praze 9. Areál vedle výpravny disponuje 22 kolejemi rozdělenými na údržbovou část a odstavnou pro desítky souprav.

Den otevřených dveří ve vozovně HloubětínVideo: Jan Šponar, Novinky

Článek

Vozovna, jejíž úpravy vyšly na dvě miliardy korun, se veřejnosti otevřela od 10:00 do 16:00, poté ihned opět přešla do režimu běžného fungování. Zájem panoval enormní. Prohlédnout si komplex přišly davy lidí. K vidění po boku aktuálně využívaných modelů tramvají byl i ten nejnovější – Škoda 52T. Nechyběla ani ukázka čištění karoserie souprav ve speciální myčce na dešťovou vodu.

Hloubětín představuje jedno ze speciálních míst, kde „tramvajáci“ začínají i končí svou pracovní směnu. Areál zajišťuje Praze veřejnou dopravu 24 hodin denně, sedm dní v týdnu, v podobě denních i nočních linek. Ve všední dny ráno, v době dopravní špičky, z vozovny vyjíždí kolem 70 souprav. O víkendu kolem 40.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Technik Josef Bárta pečuje o tramvaje v pražské vozovně Hloubětín.

„Každý den po jízdě kolegové řidiči takzvaně zatáhnou, kdy si jako technici fyzicky tramvaj od nich přebíráme. Prohlédne se kompletně spodek, vnitřek i vršek vozu a podle potřeby se realizuje nezbytná údržba, aby stroj byl bez problému připraven k dalšímu provozu,“ vysvětlil Novinkám Josef Bárta, tramvajový technik vozovny Hloubětín.

Svůj den řidiči tramvaje zpravidla začínají v budově výpravny. Sídlí zde výpravčí, který má na starosti zajištění plynulého provozu, po boku dispečerů. Nechybí ani odpočinková místnost či automaty na kávu a občerstvení. Práce ve veřejné dopravě totiž nezřídka bývá velmi psychicky náročná.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Tramvajová mycí linka na dešťovou vodu

Řidiči v terénu kromě dochvilného plnění jízdních řádů zodpovídají také za životy svých pasažérů. Zároveň dbají na bezpečnost dalších účastníků veřejné dopravy.

Brzdná dráha mnohatunových souprav představuje neúprosnou fyzikální skutečnost. Je proto nutné si možných rizik pozorně všímat se značným předstihem.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Richard Matoušek důkladně školí nově příchozí řidiče tramvají.

„S tramvají se nevyhnete ani na místě neotočíte. Řidiči proto musí Prahu perfektně znát. Ale i absolvovat podrobné zdravotní prohlídky. Zodpovědnost je obrovská,“ popsal Novinkám Richard Matoušek z Oddělení pro výcvik a vzdělávání DPP.

Síto u přijímacího řízení je přirozeně velmi husté. „Podnik, jakožto zaměstnavatel, zvolí část uchazečů s tím, že by to s nimi mohlo jít. Ve finále vám z toho polovinu vyhodí lékaři na různých zdravotních nedostatcích. Podobně to mají i třeba na železnici. Způsobilost představuje základní stavební kámen bezpečnosti,“ dodal Matoušek.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Údržbová část haly v pražské vozovně Hloubětín, kde se chystají tramvaje do provozu.

Výběr článků

Načítám