Článek
„Hygienická stanice hlavního města Prahy určila na stavbě nové tramvajové trati Muzeum časové rozmezí od 7 do 17 hodin, a to jako součást stavebního povolení. Jde tedy o závazný rámec, který respektujeme,“ uvedla Lucie Obdržálková, mluvčí stavební společnosti Porr.
Podobné informace zní ze společnosti Eurovia CZ, která je zhotovitelem tramvajové trati na Václavském náměstí. „Musíme striktně dodržovat smluvně předepsané časy pracovní doby, které stanoví hygienické normy a stavební povolení, jinak nám hrozí sankce,“ tvrdí Iveta Štočková, mluvčí skupiny Vinci Construction CS.
Stavební firmy se takto odvolávají na smlouvy s hygienickými limity a vedení města přehazuje odpovědnost zase na investory. Výsledkem je, že místo hledání řešení se všichni raději drží ticha. Za náměstka primátora pro dopravu Zdenka Hřiba (Piráti) odpověděla jen stručně jeho manažerka a mluvčí pražských Pirátů Martina Kameník Vacková.
Místo odpovědí na sadu otázek zaslaných písemně uvedla, že s dotazy ohledně výstavby u muzea je nutné se obrátit na zhotovitele stavby. „V tomto případě na společnost Eurovia. Případně se také můžete obrátit na investora, tudíž Dopravní podnik hl. m. Prahy,“ napsala a kolečko oficiálních informací se poprvé uzavírá.
Hotovo bude tímto tempem podle plánů v roce 2027. Stavba tramvajové trati nad Národním muzeem začala letos v červnu, ale práce na rekonstrukci Václavského náměstí běží už rok. Hygienická stanice hlavního města Prahy uvedla, že právní předpisy nezakazují práce v noci, ani po 22. hodině, ale podle zákona lze udělit výjimku pouze z vážných důvodů.
„Cílem je chránit zdraví obyvatel,“ uvedla mluvčí pražské hygieny Petra Batók s tím, že kvůli výjimce na výstavbu této tramvajové trati nebyla pražská hygiena oslovena dopravním podnikem ani Technickou správou komunikací.
Novinky oslovily společnost Ekola group, která se věnuje akreditovaným měřením hluku a vibrací i protihlukovým opatřením a návrhům izolací, a podílela se například na zpracování dokumentace EIA pro první úsek z plánované sítě vysokorychlostních železničních tratí v České republice.
„I když u stavebního hluku lze dopředu jeho vliv na okolí vypočítat, tak právě u staveb je tento výpočtový předpoklad vždy zatížen značnou nejistotou oproti následné reálné stavební činnosti,“ říká generální manažer Libor Ládyš. „Proto se logicky orgány ochrany veřejného zdraví nechtějí vystavovat riziku schválení předpokládané stavební činnosti, když skutečná stavební činnost bude probíhat jinak,“ doplňuje.
Maximální hlukový limit je od 6 do 7 hodin 60 decibelů, od 7 do 21 hodin 65 decibelů, od 21 hodin 60 decibelů a od 22 hodin do rána 45 decibelů. „Řada staveb, hlavně výstavba objektů se sice provádí i v noci, ale vzhledem k relativně přísnému nočnímu limitu až ve fázích, kdy se provádí vnitřní stavební práce v již uzavřeném objektu, které neovlivňují její okolí,“ popisuje.
A co práce do 21. hodiny?
Mezi 18. a 21. hodinou se mohou stavební práce odehrávat v takovém režimu, aby byl splněn limit 65 decibelů mezi sedmou ráno a jednadvacátou večerní. „Mohou být prováděny i hlučnější operace větší než 65 decibelů s přestávkami tak, aby v energetickém průměru čtrnácti hodin nebyla překročena limitní hodnota,“ popsal Ládyš.
I méně hlučné práce v noční době a při zmíněných vzdálenostech však podle něj mohou být problémem. „Kdo někdy vrtal aku vrtačkou anebo elektrickou vrtačkou například do betonu, tak tam se hladiny akustického tlaku pohybují v jednom metru okolo 85 až 105 decibelů. Takže ve třiceti metrech by se stále hladina akustického tlaku pohybovala na úrovni 55 až 75 decibelů,“ dává příklad.
Stavební činnosti od vrtání, sváření, montáží nebo i jen přepravy materiálu podle něj nelze běžně provádět v noci, aniž by došlo k překročení maximální hladiny 45 decibelů. „Vzhledem k blízkosti chráněné zástavby na Václavském náměstí od specifikovaných zdrojů hluku, tedy dvacet až třicet metrů, nelze provádět žádná z těchto činností v noční době, protože by nesplnily limit. Přeprava materiálu také ne, neboť na náměstí je dlažba, která je velmi hlučná,“ dodal manažer z Ekola group.
O výjimečnosti noční práce v Praze svědčí, že letos do období letních prázdnin byla na území metropole vydána jen dvě rozhodnutí o výjimce. „Jednalo se o konkrétní stavební činnosti na druhé etapě rekonstrukce železniční stanice Praha-Smíchov a při modernizaci a dostavbě železniční stanice Praha-Masarykovo nádraží. V minulosti pak například v souvislosti se stavbou metra D,“ uvedla mluvčí pražské hygieny Petra Batók.
Zatímco se hlukové limity staly univerzální odpovědí na otázku, proč se v centru Prahy nestaví i v noci, nikdo zatím nevysvětluje, proč práce končí už v pět odpoledne. Ani magistrát, ani investor, ani zhotovitel stavby nekomentují, zda by bylo možné využít alespoň podvečerní hodiny.