Hlavní obsah

Stanice metra Flora se od února na deset měsíců zavře. Nahlédli jsme do veřejnosti nepřístupných prostor

Ve stanici pražského metra Flora odstartovala kompletní rekonstrukce za 1,293 miliardy korun, kvůli níž bude stanice většinu příštího roku zavřená. Celkem stavební práce potrvají přes dva roky. Součástí rekonstrukce je výměna eskalátorů, rekonstrukce takzvané distribuční transformovny z 80. let a vybudování zcela nových výtahů.

S kamerou jsme se podívali do zázemí stanice Flora Video: Marek Tereba, Novinky

Článek

„V první etapě, která potrvá do začátku února, budou probíhat přípravné práce za plného provozu stanice, pouze s nezbytnými lokálními zábory. Dojde k částečnému odstrojení obkladů a k přípravě na samotné uzavření stanice, které je nezbytné pro výměnu eskalátorů a sanace průsaků,“ říká Jaroslav Kristen, technický ředitel Dopravního podniku Praha – Metro.

Ke kompletnímu uzavření stanice dojde 2. února. „Lhůtu uzavření stanice zatím předpokládáme stejně jako v případě sousední stanice Jiřího z Poděbrad, tedy deset měsíců. Během této doby budou vlaky stanicí pouze projíždět sníženou rychlostí,“ podotkl Kristen.

Kompletní rekonstrukce se bude týkat i neveřejných částí v podzemí, do kterých Novinky měly možnost nahlédnout – jedná se o distribuční transformovnu, která se bude rekonstruovat za provozu, aby mohlo jezdit metro na trase A.

„Vybavení je tady původní ze začátku 80. let, z doby otevření stanice,“ popsal v běžně nepřístupném prostoru Karel Kovařík, vedoucí jednotky Elektrotechnika pražského dopravního podniku.

Obstarožně vyhlížející, ale plně funkční skříně s nápisy jako „měření a bleskojistky“ a s mechanickými ukazateli napětí s ručičkou, přitom neskončí ve šrotu. „Rozprodávají se, často si odkupují různá muzea,“ podotknul.

Foto: Novinky

Technické zázemí stanice dostačuje kapacitně, nikoliv však z hlediska energetické udržitelnosti.

Stanici Flora nyní čeká kompletně odstrojení, sanace průsaků a výměna původních tříramenných eskalátorů sovětské výroby za nové, moderní a úspornější. Stanice také bude mít nové kabelové rozvody, dostane energeticky úsporné LED osvětlení, vzduchotechniku, zabezpečovací zařízení a také informační systém.

Pro cestující budou nejviditelnější částí rekonstrukce kromě eskalátorů a osvětlení i nové podhledy a obklady. „Velmi důležité z pohledu bezpečnosti je doplnění druhého výstupu ze stanice a v neposlední řadě snížení energetických nároků provozu metra díky instalaci nejmodernějších, úsporných zařízení,“ dodal technický ředitel dopravního podniku Jaroslav Kristen.

Flora se díky tomu stane 49. bezbariérovou stanicí pražského metra. Obdobně jako ve stanici Jiřího z Poděbrad bude bezbariérový přístup tvořit kaskáda dvou úrovní výtahů navzájem spojených krátkou přestupní chodbou.

Dolní stanice výtahů bude umístěna a zapuštěna v čele střední lodi stanice naproti eskalátorům. Cestující se jimi z úrovně nástupiště odvezou do úrovně přestupní chodby. Na jejím konci bude druhá úroveň výtahů, kterou se cestující vyvezou do horní stanice v uliční úrovni.

Foto: Novinky

V těchto místech na VInohradské třídě bude v roce 2028 možné do metra bezbariérově vstoupit pomocí výtahu.

Horní kiosek výtahu zhotovitelé vybudují ve Vinohradské ulici, u schodů vedoucích na Olšanské hřbitovy, naproti služebně městské policie. Stanice v úrovni terénu bude mít dvě úrovně – výstup pod schodištěm přímo v úrovni vstupu na Olšanské hřbitovy a výstup nad tímto schodištěm, přímo na chodník ve Vinohradské ulici.

Stanice tak dostane druhý výstup, který byl původně v době výstavby plánován v rámci druhého vestibulu pod Olšanskými hřbitovy, ale nakonec nebyl realizován. Práce na výstavbě přestupní chodby a šachet pro výtahy a bezpečnostní schodiště budou probíhat báňským způsobem – tedy hloubením a následnou ražbou.

Zmodernizovanou stanici, zatím bez výtahů, jejichž výstavba potrvá ještě čtrnáct měsíců, plánuje dopravní podnik opět otevřít cestujícím na přelomu listopadu a prosince příštího roku. Se zprovozněním výtahů nové bezbariérové části dopravní podnik počítá v průběhu prvního čtvrtletí roku 2028.

„Nové výtahy a druhý výstup zásadně zvýší komfort cestujících a rozšíří možnosti využívání metra v této části města. Součástí projektu jsou také úspornější technologie a energeticky efektivnější provoz, což je důležité nejen pro městský rozpočet, ale i pro životní prostředí,“ doplňuje Zdeněk Hřib (Piráti), náměstek pražského primátora pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady dopravního podniku.

Foto: Novinky

Oživení čeká také obklady přímo ve stanici.

Stanice metra Flora je v rámci trasy A jednou z nejmělčeji uložených, nachází se v hloubce 25,4 metrů pod povrchem. Jedná se o trojlodní stanici se středovým ostrovním nástupištěm s celkovou délkou 108 metrů. Stanice má čtyři pozemní podlaží – úroveň vestibulu, pod vestibulem, nástupiště plus kolejiště a pod nástupištěm.

Veřejné prostory tvoří pouze zhruba třetinu stanice, zhruba sedmdesát procent tvoří zázemí pro technologie. Stanice byla uvedena do provozu v roce 1980 v rámci úseku Náměstí Míru – Želivského a doposud neprošla žádnou zásadní rekonstrukcí.

Výběr článků

Načítám