Článek
Středem Počernické ulice zatím vede zelený pás, který už je v jedné části rozkopaný a stojí tu bagry. „Některé předstihové práce v místě probíhají už od začátku letošního roku a od května začaly přípravné práce na horkovodech,“ potvrdila mluvčí pražského dopravního podniku Aneta Řehková s tím, že zahájení stavby se odehrálo bez fanfár podle plánu 15. července a výstavba potrvá dvaatřicet měsíců.
Novinky se vypravily na místo a redaktor prošel celou budoucí trasu dlouhou skoro dva a půl kilometru ještě předtím, než tady začnou největší stavební práce. Dopravní režim Počernické ulice se přitom po dokončení a zprovoznění tramvajové tratě oproti původnímu uspořádání zásadně nezmění, protože se tu s její výstavbou počítalo.
Nová tramvajová trať odbočí ze současné trati ve Vinohradské ulici doleva, ještě před strašnickým krematoriem, a povede existujícím středovým pásem Počernické ulice až před křižovatku s Dřevčickou, odkud je dobře vidět panorama malešické teplárny se třemi komíny. Tady bude tramvajová trať ukončena smyčkou v nezastavěném území u současných zastávek autobusu Sídliště Malešice.
Zatímco nyní se cestující na toto místo dostanou jednou z autobusových linek od metra Želivského přes zastávky Pod Třeběšínem, Na Palouku, Hostýnská a Plaňanská, v budoucnu na trase ještě dvě zastávky přibydou. Na nové trati vznikne šest párů tramvajových zastávek: Hagibor, Na Palouku, Hostýnská, Tuchorazská, Plaňanská a Sídliště Malešice.
Právě od této budoucí konečné zastávky tramvají vede zatravněný středový pás, který zhruba v půli cesty k Vinohradské přechází do rozkopané podoby. „Asi je to potřeba. Mrzí mě ale, jestli zmizí zatravněné části, dělají to tady útulnější,“ řekla žena, která nastupovala na zastávce Plaňanská do autobusu 133 mířícího na Florenc.
Svršek tramvajové tratě v Počernické ulici bude podle mluvčí dopravního podniku v převážné míře ozeleněn. „Buďto bude zatravněn nebo osázen vhodnou suchomilnou vegetací. Trať bude současně v maximální míře odhlučněna,“ uvedla mluvčí Aneta Řehková s tím, že na místě budou zachovány aleje vzrostlých stromů a podle možností podzemních inženýrských sítí nové stromy přibydou. Také uspořádání pruhů pro automobily, cyklisty a parkování v jízdních pásech bude obdobné jako nyní.
Součástí stavby je i rekonstrukce celé řady inženýrských sítí, která zabere více než polovinu doby výstavby. K nejvýznamnější přeložce patří páteřní vodovody takzvané Káranské řady, které zásobují vodou podstatnou část Prahy a jsou údajně na konci své technické životnosti. K dalším významným úpravám inženýrských sítí pak patří například horkovody, plynovody či rozvodné sítě elektrické energie.
Společně se stavbou proběhne i rekonstrukce trakční měnírny v blízké vozovně Strašnice a zřízení nových kabelových tras, protože tato měnírna bude novou trať zásobovat elektrickou energií. Celková cena výstavby nové tramvajové trati je 1,479 miliardy korun. Pro tuto investiční akci se dopravnímu podniku podařilo získat dotaci EU, která pokrývá 85 procent uznatelných nákladů. Zahájení zkušebního provozu na nové trati se předpokládá na konci roku 2027.
V Počernické ulici mají v budoucnu jezdit dvě tramvajové linky, které rozšíří nabídku hromadné dopravy o přímé spojení k blízkým cílům Vinohrad a Žižkova, ale také na Karlovo náměstí či k Hlavnímu nádraží. Autobusová doprava tu bude zachována ve směrech, kterými tramvaje přímo nepojedou – na Florenc a do Strašnic. Přestup na autobusy bude ve sdružených zastávkách, včetně konečné Sídliště Malešice.