Článek
„V dolní polovině Václavského náměstí probíhá výstavba retenční nádrže, vystavují se nové kanalizace, překládají se vodovody a zabudovávají se nové inženýrské sítě kabelového vedení,“ popisuje aktuální práce Martin Kykal, stavbyvedoucí za společnost Eurovia, která je zhotovitelem stavby.
Intenzivně se pracuje i v horní části náměstí. „Na magistrále byl už v březnu přehozen provoz na již hotovou stropní desku, kde je zbudovaná provizorní komunikace, po které se teď jezdí,“ připomíná s tím, že doprava je svedena do dvou jízdních pruhů a dřívější odbočka na Vinohrady už možná není.
Odkrytá je teď druhá část stropní desky stanice, jež je blíže položená k Národnímu muzeu. „Už se do ní navrtává výztuž pro to vlastní zesílení a překládá se plynové vedení, aby se dala deska dokončit v celém rozsahu,“ doplňuje Kykal.

Aktuální pohled na Václavské náměstí v rekonstrukci
Práce jdou podle stavbyvedoucího podle harmonogramu. „Problémy se neobjevují, akorát v době větších dešťů dochází k lokálnímu zatečení do vestibulu a do podchodu, protože jsme rozkryli větší část stropu stanice,“ uvádí.
Naposledy tu výrazně zateklo před týdnem, voda se dostala do technologických úseků stanice a uzavřela ji na trase A i C.
„Je to teď vyřešené tak, aby byly ochráněny důležité věci, jako jsou dozorčí a technologické části provozu metra. Ale do vlastního podchodu ty průsaky v době dešťů stále jsou a budou,“ upozorňuje stavbyvedoucí.
Před muzeem budou pracovat do konce letošního roku, na podzim je zde v plánu položení tramvajových kolejí a finálního povrchu. Do té doby zůstane současný režim omezení. „Na konci tohoto roku by se měl vrátit provoz pro pěší a snad i pro dopravu do původní stopy magistrály,“ věří Kykal.

Záběr z kopule Národního muzea
Omezení na Václavském náměstí ani hluk z pracujících strojů Pražanům a návštěvníkům města oslovených Novinkami výrazněji nevadí. Řidiči volí opatrnější jízdu, na zúžené silnici se často potkávají se stroji ze stavby a přebíhajícími chodci. Ve špičce je pro ně pak náročnější napojit se na Wilsonovu.
„Rekonstruovat se musí, kopat se musí, je to taková nepříjemná nutnost, ale jestli bude horní část stejná, jako je dole, tak to se dá vydržet, stojí to za to. Jen ta délka rekonstrukce je taková natažená, je to dlouhé,“ nechal se slyšet jeden z kolemjdoucích.
Návrat tramvají na náměstí nekvituje. „Myslím si, že by to měla být zóna jen pro pěší, bez tramvají, bez aut,“ přál by si. „Mně se ta idea tramvají tady líbí,“ oponuje další z Pražanů.
Smířlivě hodnotila rozkopané náměstí i většina zahraničních turistů. Třeba Brian z Dublinu se těší, až budou práce hotové a bude moci své rodině při návštěvě Prahy ukázat výhled na sochu sv. Václava a na Národní muzeum bez strojů a oplocení.

Vedle sochy sv. Václava se rozšiřuje vstup do podchodu stanice metra.
„Když jste turista, jen tudy vlastně projdete, moc ta stavba nezasáhne do vašeho života, ne jako těm, co tu žijí a pracují. Pro byznys to musí být těžší, pro ty obchody, restaurace, bary a zásobování,“ hodnotí Ir, který v Česku dříve i několik let žil.
Práce na Václavském náměstí by měly být kompletně hotové v polovině roku 2027 a vyjdou na zhruba 1,2 miliardy korun.