Článek
Jisté už je, že po Václavském náměstí pojede linka 6, která si tudy zkrátí cestu mezi Jindřišskou a zastávkou I. P. Pavlova. „Nová tramvajová trať, která spojí Vinohradskou ulici s Václavským náměstím, umožní snížit přetížení Ječné ulice a křižovatky Karlovo náměstí tramvajovou dopravou,“ uvedl Filip Drápal, mluvčí společnosti ROPID, která organizuje hromadnou dopravu v metropoli. Zároveň má zlepšit možnosti odklonových tras při mimořádných situacích v centru města.
„Z obou konců dnešní linky 13 ve Vinohradské a Francouzské ulici vzniknou dvě nové, které pojedou přes Václavské náměstí. Ta z Vinohradské ulice do Vodičkovy, na Národní třídu a na Újezd. Ta z Moskevské a Francouzské ulice do Jindřišské, na Náměstí Republiky, na Pražský hrad a na novou trať na Strahov,“ jmenuje Drápal. Nově vedené tramvajové linky mají zrychlit až o deset minut spojení z Vodičkovy ulice do Vinohradské, z Masarykova nádraží k Muzeu, z náměstí Republiky do středu Vršovic či z Újezdu k Českému rozhlasu.
Na základě podnětu vedení Prahy by se na Václavském náměstí měla objevit navíc i čtvrtá linka z Karlína a Masarykova nádraží směrem na Vinohradskou a dál do Strašnic, se kterou se původně počítalo až po otevření tramvajové tratě okolo hlavního nádraží.
Mluvčí Drápal upozorňuje, že číselné označení tramvajových linek se ještě může měnit, protože na otevření nové tratě v roce 2027 postupně naváže mnohaměsíční rekonstrukce nejen v Seifertově, ale následně i v Ječné ulici. „Znamená to, že nové koleje na Václavském náměstí nejprve umožní zachovat spojení z centra na Žižkov a později i na Vinohrady, které by nyní možné nebylo. Na Václavském náměstí tak mohou zahajovat provoz například odkloněné linky 9 a 26 náhradou za Seifertovu ulici, nebo 10, 16 a 22 náhradou za Ječnou ulici,“ podotkl.
Tramvaje původně zahájily pravidelný provoz přes Václavské náměstí v roce 1884, tehdy ještě jako koněspřežky. Dobovou zajímavostí bylo, že u dnešní Opletalovy ulice se připřahal jeden pár koní navíc, který pomáhal vytáhnout vagón do kopce až do Žitné ulice. Naposled tu tramvaje projely před pětačtyřiceti lety, 13. prosince 1980.
„Minutu po páté hodině ráno se po náměstí svezli poslední cestující na lince 29. O čtyři minuty později projel Václavským náměstím ještě starý dvounápravový sněžný pluh, který tady byl tou skutečně poslední tramvají,“ uvedl pro Dopravní podnik při jednom z dřívějších výročí dnes už zesnulý dopravní historik Pavel Fojtík.
ROPID plánuje vydat na podzim podrobnou publikaci, jak pojedou tramvaje po nových tratích nejen v centru, ale i po novém Dvoreckém mostě, Sídlišti Jarov, Nových Dvorech, na Strahově či Sídlišti Malešice.