Článek
Novinky zjišťovaly přímo na místě v Hloubětíně, jaké to je cestovat novou „škodovkou“ za skoro 90 milionů. Od pohledu zvenku už ji část Pražanů bude znát díky zkušebním jízdám, ale dovnitř mohou pasažéři poprvé.
Nízkopodlažnost a klimatizace už nikoho nepřekvapí. Nejzajímavějšími prvky tak jsou široké průchozí části celou tramvají. Interiér působí prostorně a vzdušně, lidé mohou lépe projít. Ve srovnání s předchozími tramvajemi 15T je kapacita nových vozů větší téměř o šestnáct procent. Praktické je nové umístění displejů s trasou a názvy stanic u stropu v části nástupu do tramvaje, takže v plném voze se cestující nemusí složitě dostávat tlačenicí k elektronickým tabulím na bočních oknech.
„U této tramvaje se kombinují výhody tramvají 14T a 15T, které byly navrhovány před dvaceti lety. U čtrnáctky je to dynamika jízdy a to, jak tramvaj sedí v trati, u patnáctky zase styl najíždění do tramvajových oblouků,“ řekl přímo v kabině tramvaje Jan Šurovský, technický ředitel pražského dopravního podniku pro povrchovou dopravu, který tramvajemi stále jezdí i pro radost.
Konkrétně s tímto novým modelem ujel po hlavním městě přes pět set kilometrů. „Průjezdy přes tramvajová křížení jsou bez rámusu a zbytečných hluků. Předchozí typy takto tiše nejezdily,“ pochvaloval si moderní ovládací prostor.
Kapacita vozu 52T o délce dvaatřicet metrů a šířce dva a půl metru je 243 lidí, z toho je 173 míst k stání. Posadí se tak sedmdesát lidí na červené polstrované sedačky, které jsou pohodlné. „V novém typu tramvaje je navýšený počet sedaček. Je maximálně zaměřena na komfort cestujících,“ zmínil náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).
Zkouška dvou lidí sedících proti sobě ukázala, že pokud cestující není basketbalista, s místem na kolena zvládne jízdu bez přetlačování s okolím. Zajímavostí je poslední řada pěti sedaček, kdy ta prostřední je zasunutá víc dozadu. Děti to může bavit, když se otočí proti směru jízdy kvůli ubíhajícímu výhledu.

Představení nové tramvaje byly Novinky točit v lednu letošního roku přímo v továrně v Plzni. Video: Marek Tereba, Novinky
Ve vozovně Hloubětín na počítadle kilometrů před ostrým výjezdem s lidmi svítilo číslo 22 623 kilometrů. Tramvaj musela nejprve ujet stanovený počet kilometrů v rámci cestování bez pasažérů. Pak konečně vyjela s lidmi na trase linky 12, která je s délkou 23 kilometrů vedle linky 26 nejdelší tramvajovou linkou v metropoli.
Pražský dopravní podnik podepsal smlouvu na dodávku až dvou set tramvají za 16,6 miliardy korun koncem roku 2023. Letos by jich mělo dorazit dvacet.
Trasu linky 12 bude tramvaj absolvovat i v dalších dnech. Přesný jízdní řád soupravy 52T najdou zájemci na stránkách dopravního podniku.