Článek
„Nejde jen o potenciálně mamutí objem přerozdělovaných financí v řádu stovek miliard korun, ale i o nepřímé ovlivňování budoucího směřování celých odvětví,“ uvedl pro Novinky ekonom společnosti Investika Vít Hradil.
„Význam tohoto ministerstva je momentálně přímo úměrný intenzitě snah o dekarbonizaci, protože právě v jeho působnosti je stanovování podmínek, administrace i kontrola projektů v této oblasti,“ dodal.
Ministerstvo by v nové vládě ANO, SPD a Motoristů sobě mělo připadnout poslední zmíněné straně. Vést ho nejprve měl její předseda Petr Macinka, na poslední chvíli se ale minulý týden oficiálním kandidátem stal motoristický poslanec Filip Turek.
Miliardy z emisních povolenek
Podle výše rozpočtu letos bylo MŽP s 21 miliardami korun mezi všemi resorty až na jedenáctém místě. O poznání zajímavější částky ovšem spravuje Státní fond životního prostředí (SFŽP). Ten každoročně rozděluje desítky miliard, většina pochází z Evropské unie. Známý je třeba program Nová zelená úsporám, ze kterého statisíce žadatelů čerpají dotace na zateplování, výměny kotlů (tzv. kotlíkové dotace) nebo pořízení fotovoltaik. Z Modernizačního fondu, opět spravovaného SFŽP, zase proudí peníze na přeměnu české energetiky.
SFŽP je přímo řízený ministerstvem životního prostředí, které jmenuje jeho vedení. Rozpočet fondu by navíc měl v budoucnu zásadně nabobtnat i díky aktuálně často skloňovaným emisním povolenkám. Většina peněz, které z nich Česko dostane, má proudit od příštího roku právě do tohoto fondu.
Analýza společnosti PwC pro MŽP v říjnu odhadla, že v závislosti na ceně povolenky budou výnosy pro Česko do roku 2032 mezi 154 a 204 miliardami korun. Část peněz dostane přímo MŽP, část ministerstvo průmyslu a obchodu.

