Článek
„Dnešní den (pondělí) je u nás atypicky klidný, žádní žáci tady nejsou,“ řekl nám ředitel školy Pavel Petrnoušek. Běžná výuka v pondělí v žádné z jeho tříd neprobíhala a škola měla zavřeno, včetně družin a jídelny. I přesto se do školy někteří žáci vydali.
„Se třemi třídami absolvují paní učitelky, které stávkují, nasmlouvané věci – zaplacené výlety a jedno divadelní představení. Beru to od nich jako skvělý a profesionální přístup. Jinak se ve škole na základě smluv o pronájmu pohybuje několik žáků jiných subjektů,“ vysvětlil ředitel a na mysli měl třeba děti směřující do psychologicko-pedagogické poradny či do umělecké školy.
Z 96 zaměstnanců organizace se do stávky nezapojili jen tři. Mezi nimi i sám ředitel.
„Byl jsem v takové schizofrenní roli, že se sice mohu jako ředitel školy zapojit, ale zároveň jsem věděl, že budou přicházet dotazy, maily a že budu pracovat. Bral jsem to profesionálně, že jsem zaměstnavatel,“ přibližoval svůj přístup a důvod, proč on ve škole byl.
O tom, že se škola ve Stodůlkách zapojí do výstražné akce vyhlášené školskými odbory, informoval rodiče s předstihem dvou týdnů.

Mnoho tříd zelo v pondělí 27. listopadu prázdnotou.
„Avizovali jsme, že pokud nedojde k posílení kapitoly rozpočtu školství – a já jsem předpokládal, že bohužel nedojde –, tak ať počítají s tím, že stávka skutečně proběhne,“ uvedl.
Rodiče situaci podle něj chápali, nezaznamenal od nich žádnou kritickou reakci a byl rád, že jsou jednotní a solidární, jak se školou, tak s jejími pedagogickými i nepedagogickými zaměstnanci.
Snaha se cení, ale přišla pozdě
Velké množství škol zapojených do stávky ho překvapilo.
„Přiznám se, že jsem čekal menší číslo. Bohužel ta snaha vysvětlit nevysvětlitelné ale vedla k tomu, že se zapojily další školy a velmi tmelící roli sehrála Učitelská platforma. Tady tu jednotu, tu není radno podceňovat,“ myslí si.
A uvědomit by si to měl i ministr školství Mikuláš Bek. Toho měl Petrnoušek možnost slyšet debatovat na nedávné odborné konferenci Školství 2024.
„Musím přiznat, že se mi líbila jeho snaha začít komunikovat a snaha pojmenovávat ty věci. Ale bohužel přicházela příliš pozdě,“ zhodnotil.

Ředitel Pavel Petrnoušek
Zástupci stávkujících škol požadují do školství více peněz a varují, že po škrtech se může zhoršit kvalita výuky.
I Petrnoušek varuje, že plánované kroky omezí například možnosti dělených hodin, které jeho škola s rozšířenou výukou matematiky, informatiky, jazyků, výtvarného umění a tělesné výchovy hojně využívá.
„Obávám se, že se nám ředitelům škol obecně snižuje volnost v tom plánovat, i když jsme to my, kdo zodpovídáme za kvalitu výuky a výsledků. My víme, jestli je nutné třídy dělit. Jsou třídy, kde je 23 žáků, my žádnou takovou na druhém stupni nemáme, my máme všechny s 29 nebo 30 žáky,“ upozornil.
A frontální odučení některých předmětů jim nezaručí stejnou kvalitu výuky jako doposud, a výsledky žáků nebudou tak dobré.

Stávkovalo přes 7 tisíc škol
„Obecně dochází za poslední dva roky k podfinancovávání. Ano, peníze se přidávají, ale je to málo. A když budeme přemýšlet, jestli sebrat dvě procenta nepedagogům, abychom se trošku nadechli a přežili jsme ten rok, tak je to špatně, to není koncepční,“ varoval.
Zmiňovaní nepedagogičtí pracovníci v ZŠ Kuncova k situaci podle něj přistupují „velmi seriózně“ a nepropadají sklíčenosti.
„Cítili, že se tady za ně postavili všichni pedagogové, to byla až dojemná symbióza té solidarity,“ zmiňoval ředitel s tím, že je nejen on, ale i ředitelé dalších škol „nenechají padnout“, jejich práci ocení a budou hledat cesty, jak případné krácení mezd dorovnat. Protože, jak říká, největší kapitál je právě v lidech.