Článek
Přípravu portálu chtějí stavbaři stihnout do září. Vlastní ražba tunelu pomocí takzvané nové rakouské tunelovací metody, při níž se používá trhavina, začne v polovině října. „Tunel bude mít dvě ražené části o celkové délce asi 300 metrů, uprostřed bude část hloubená, neboť je tunel ve střední části přerušen údolím. První část, která má asi 170 metrů, bude proražena do Vánoc. Druhou o 130 metrů asi do jara příštího roku,“ uvedl stavbyvedoucí tunelu Michal Maričák.
„Aktuálně máme na stavbě 150 až 200 lidí a asi 120 kusů techniky. Děláme rozsáhlé zemní práce, přeložky inženýrských sítí, zakládáme mosty,“ doplnila ho mluvčí stavební skupiny Vinci Construction Iveta Štočková. Technicky více náročné jsou podle ní právě konstrukce mostů, jejich zakládání. Někde je dokonce nutné pohybovat se ve vodních trasách. Náročné jsou samozřejmě i tunely samotné.

Příprava ražby tunelu Dolní Radechová
Výstavba takového rozsahu v blízkosti obytných domů podle Štočkové s sebou nese dočasné negativní vlivy, jako zvýšená prašnost, doprava nebo hluk, ale snaží se tyto vlivy mírnit.
„V extrémních teplotách například více kropíme, dodržujeme pracovní dobu a hlukové limity,“ dodala Štočková. I použití trhavin při ražbě bude podle ní naprosto řízené, nebude viditelné pouhým okem a i hluk bude mírněn například použitím speciálních rohoží.
Nezbytnost pro Náchod
Obchvat je pro Náchod téměř nezbytností, neboť město už roky působí jako zátka a kolony jsou tu každodenní záležitostí. Z centra města odvede až 25 tisíc osobáků a 6 tisíc náklaďáků, které tady denně projíždějí. Ve směru od Hradce Králové se na něj bude odbočovat z nynější silnice první třídy číslo 33 ve Vysokově, kde vznikne okružní křižovatka. Dále povede východní částí Vysokova přes Kramolnu k Dolní Radechové a končit bude v Bělovsi.

Na druhé straně staveniště se zakládá druhý nejdelší most na trase obchvatu.
Stavba 6,5 kilometru dlouhého úseku začala letos v březnu. Přijde na 3 miliardy a 180 milionů korun a se zprovozněním se počítá začátkem roku 2028.
Kromě tohoto tunelu bude v jeho trase také hloubený tunel Kramolna o délce sto metrů. Složitý kopcovitý terén stavbaři překonají také 16 mosty. Součástí stavby jsou i dvě mimoúrovňové křižovatky a 2,3 kilometru protihlukových stěn.
Zakázku na stavbu obchvatu získalo sdružení firem v čele se společností Eurovia CZ ze skupiny Vinci, dále jsou členy sdružení firmy Stavby mostů, Marti a Eurovia SK. Sdružení v tendru nabídlo nejnižší cenu, která představuje 79 procent předpokládané ceny 4,05 miliardy korun. Nabídky do tendru podaly čtyři subjekty a všechny nabídly cenu nižší, než byla předpokládaná cena.

Nejprve je nutné vybudovat vjezdový portál do tunelu.