Hlavní obsah

Sponzory eurovolby nepřitáhly. ANO paběrkuje, nejvíc dostává ODS a STAN

Sponzory politických stran letošní volby do Evropského parlamentu neoslovily. Napovídají tomu transparentní účty, na kterých partaje vybírají finanční dary na kampaň. ANO dostalo od ledna necelé tři miliony, výdaje přitom plánuje v částce blížící se k 50 milionům korun. Dary nepokryjí ani rozpočet koalice Spolu, z níž ODS dostává od sponzorů nejvíce.

Foto: Jan Handrejch, novinky.cz

Vít Rakušan a Petr Fiala na jednání Poslanecké sněmovny 19. března 2024 v Praze

Článek

Informace o darech jsou přístupné na transparentních účtech. Ze zákona na ně musejí směřovat všechny dary politickým stranám, ale i příspěvek ze státního rozpočtu.

Naopak veškeré výdaje musí strany ukazovat na transparentním volebním účtu. Maximální limit na kampaň pro stranu je 50 milionů korun. Žádná z politických stran se mu však zatím ani neblíží.

Ježíš Ferjenčík rozjel vlastní kampaň. Piráti o tom nevěděli, účet mu založila manželka

Eurovolby

Vůbec nejlépe si u sponzorů stojí největší vládní strana ODS, které od začátku roku až dosud nasypali sponzoři asi 12 milionů korun. TOP 09 získala necelých pět milionů korun a lidovci vybrali asi 4,5 milionu korun.

Strany, které do Evropského parlamentu kandidují v koalici Spolu, utratily podle svého transparentního účtu zatím necelých 15 milionů korun, všechny transakce se však ještě neobjevily. Podle mluvčího ODS Jakuba Skyvy by se celková částka mohla blížit dvojnásobku. „Aktuální náklady jsou vyčísleny přibližně na třicet milionů korun a zahrnují veškeré produkční, režijní a analytické služby, příspěvky na internetovou, informační i kontaktní kampaň,“ napsal Novinkám a Právu.

Nejdražší je přitom právě prý kontaktní kampaň, ale i internetová a billboardová reklama.

Jak ukazují pohyby na účtu, desítky tisíc korun odešly také na letáky, zhruba 670 tisíc korun na reklamní plachty, přes 300 tisíc na fotografování kandidátů a dalších 350 tisíc na propagační předměty.

STAN, který vybral od ledna od sponzorů 10,5 milionu korun, utratil už o milion víc. V lednu hnutí tvrdilo, že chce do kampaně dát asi 15 milionů.

Peníze zatím putovaly na tvorbu reklamních spotů a pronájem reklamních ploch, desítky tisíc dávají za fotografické služby, reklamu na Facebooku a správu sociálních sítí. Asi 1,5 milionu korun zaplatili kreativní reklamní agentuře Beef Brothers.

ANO, kterému sponzoři poslali od ledna zhruba tři miliony korun, utratilo v kampani zatím podle volebního účtu asi dvojnásobek.

ANO dalo přes milion za trička

Celkové náklady na kampaň se podle lídryně kandidátky ANO Kláry Dostálové přiblíží k hranici 50 milionů. „Výdaje se objevují na transparentním účtu postupně, podle toho, jak jsou propláceny faktury,“ vysvětlila.

Zatím necelých 800 tisíc korun plynulo na propagační a reklamní předměty, asi 1,5 milionu korun utratilo ANO za výrobu červených a modrých triček. Strana platila také například za vizážistické služby a přes 700 tisíc korun za fotografické práce.

Piráti zatím dostali necelé čtyři miliony, z volebního účtu jim odešlo už přes osm milionů korun. Celkově počítají s výdaji až 10 milionů korun. „Nicméně záleží i na výši darů a na práci dobrovolníků, kterou také finálně v kampani vykazujeme. Zaměřujeme se nyní hlavně na kontaktní kampaň, v níž postupně navštěvujeme všechny kraje,“ dodala mluvčí Pirátů Lucie Švehlíková s tím, že nejvíc prostředků dá strana do kampaně na internetu.

Z malých finančních darů SPD dostalo od voličů necelé dva miliony, utratilo přitom už 6 milionů korun. Z volebního účtu SPD a Trikolory, s níž kandiduje v koalici, plyne, že peníze jdou na plakáty, letáky, besedy a reklamu na Facebooku. Celkový rozpočet hlásilo hnutí už na začátku roku ve výši asi 10 milionů korun.

Dokážeme porazit užitečné idioty Putina, vymezilo se Spolu vůči ANO a zahájilo horkou fázi eurokampaně

Eurovolby

Související články

Výběr článků

Načítám