Článek
Podle společného vyšetřování nejméně pět lodí, které zanechaly v mořích ropné skvrny, pokračovalo ve své plavbě bez jakýchkoli překážek, píše Politico. Dvě z těchto lodí pak byly před tím, než vypustily ropu, individuálně sankciovány Spojeným královstvím.
K těmto incidentům se vyjádřil lotyšský ministr Melnis, podle něhož jde o „obrovský problém“.
„V tuto chvíli máme velké štěstí, že nedošlo k žádné ekologické katastrofě,“ cituje Politico ministra.
Investigace listu a neziskové organizace vychází ze satelitních snímků jiné neziskové organizace SkyTruth v kombinaci s přepravními údaji platformy Kpler, vysvětlilo Politico. To už v roce 2024 zveřejnilo podobnou investigaci, která taktéž dokumentovala „úniky ropy ruské stínové flotily“.
Podle Politica tyto incidenty zvýrazňují problémy, se kterými se potýkají západní vlády při omezování ruského vývozu ropy a minimalizaci rizika ekologické katastrofy ve svých vodách.
Kromě ropných skvrn ruské lodě také přetrhávají západní podmořské kabely. Například loni v prosinci na Vánoce loď ruské stínové flotily Eagle S plující pod vlajkou Cookových ostrovů zpřetrhala podmořský kabel EstLink 2 spojující Estonsko s Finskem. Stejná posádka pak měla v plánu to samé udělat s kabelem EstLink1 a také s plynovodem BalticConnector.
Rusko stínovou flotilu používá k obcházení západních sankcí. Využívá k tomu starší plavidla, která mají za úkol vyvážet ropné produkty do zahraničí. Většina z nich nepluje pod ruskou vlajkou.