Hlavní obsah

Schillerka vs. Danuše. Dámy z ANO a STAN bojují o mladé voliče

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Šéfka poslaneckého klubu hnutí ANO Alena Schillerová si na sociální síti TikTok říká „Schillerka“, tančí, dělá různé bizáry a chce zaujmout mladé. Lídryně kandidátky do europarlamentu za hnutí STAN Danuše Nerudová ji paroduje a snaží se oslovit stejnou věkovou kategorii. Podle politologů to může fungovat oběma. Každá míří na trochu jinou kategorii mladých.

Foto: TikTok/Alena Schillerová, Danuše Nerudová

Alena Schillerová a Danuše Nerudová na TikToku

Článek

„Schillerka“ na TikToku tančí, snaží se napodobovat trendy u mladých a často sdílí bizarní videa. Nedávno zveřejnila sérii „lekcí pro boomers“, tedy pro střední generaci. V té se snaží z optiky opozičního hnutí ANO kritizovat vládu a její představitele.

Jedno z videí bylo namířeno proti ministru vnitra Vítu Rakušanovi (STAN). „Trochu Dozimetr a toxic, ale jinak legit skiller. Fellí po hospodách a flexí před Fialou, má to totiž za fre. Má teď fomo z TikToku, tak to za chvíli bude hajpovat tady,“ popisovala rádoby moderně Schillerová.

Na závěr přidala vysvětlení, co která slova znamenají. Toxic – toxická osoba, legit – originál/ pravý, skiller – zkušený člověk, fellit – posedět/ popít, flexit – vytahovat se, za fre – zadarmo, fomo – strach z promeškání, hype – vzbudit velký rozruch.

@aschillerka

Doufám, že ještě nemáte dost😉#foryoupage #fyp #czechrepublic #viral #like #protebe #alenaschillerova #fypシ #czech #schillerka #tiktok #share #schillerova #happy #swag #boomers #genz #slay #funny

♬ původní zvuk - Alena Schillerová

Videa Schillerové se chytla kandidátka na europoslankyni za hnutí STAN Danuše Nerudová, která si už v prezidentské kampani říkala „Danushe“ a cílila na mladé voliče. Ta natočila stejně bizarní video, kde se snaží Schillerovou parodovat.

„Tady k tomu bych asi chtěla něco říct. Paní poslankyně Schillerová rozhodně není slay. Tady na sockách je spíš fake. Je bestie s Babišem, no ale pamatujete na ten rozpočet? Girl math is not mathing. Neustále o něčem yappuje, ale krom tanečku na TikToku fr z ní nikdy nic nevypadne. Nevěřte hnutí ANO, i když k vám mluví vtipným GEN Z slangem. Je to totiž celý scam,“ uvedla Nerudová.

Stejně jako šéfka poslaneckého klubu hnutí ANO přidala vysvětlivky. Slay – skvělá, bestie – nejlepší kámoška, girl math is not mathing – tohle jí fakt nesedí, yappovat – kecat, for real – fakt/ doopravdy, scam – podvod.

@danusenerudova

Tanečky a tiktok trendy nestačí, je potřeba i dělat reálnou politiku. 🙈 Oceňuji ale, že se paní poslankyně alespoň naučila pár nových anglických slovíček. 😁 #czech #tiktok #fyp #boomers #genz #schillerova #schillerka #challenge #viral #slay💅

♬ původní zvuk - Danuše Nerudová

I když političky bojují o mladé voliče, podle politologů mohou podobné bizáry fungovat oběma. „Zejména komunikace v on-line světě miluje protiklady a vyostřená politická atmosféra vyhovuje protipólům, jinými slovy pro Fialu je požehnání, že má Babiše, Babiš stejně tak září, že má Fialu. A v minulosti to platilo o Kalouskovi, Topolánkovi, Paroubkovi a podobně. V on-line světě je to znásobené, často tam mají lidé vyhraněný názor a komunikace je o emocích. Lidé tam milují popichování, poměřování a porovnávání,“ popsal Novinkám politolog Jan Kubáček.

Ten zároveň upozornil, že komunikace na sítích ale nemůže být postavená jen na podobné kritice, protože by se obě političky mohly vyčerpat.

Babiš hází vidle do vyjednávání ANO s vládou o důchodové reformě

Domácí

Každá míří na jiné mladé

Odborníci zdůrazňují, že se každá soustředí na jinou kategorii mladých. „Alena Schillerová cílí na nespokojené mladé občany, na které se často zapomíná. To znamená spíš z menších měst, spádových měst, venkova, severu republiky. Na ty, kteří to zkrátka mají složitější a mají těžší startovní pozici,“ uvedl Kubáček.

Nerudová podle něj cílí naopak na spokojenější mladé, kterým se daří a startovní čáru mají blíž. „Doba je jim nakloněná, to znamená spíše z velkých měst, typologicky z Prahy, Brna a krajských měst. Jsou na adresách, kde jde více pracovní nabídky a podobně. I proto je komunikace veselá, šťastná, sluncem zalitá, protože si vzájemně předávají informace o úspěchu,“ dodal politolog.

S ním souhlasí i Pavel Šaradín z olomoucké Univerzity Palackého. „Do politiky nějakým způsobem patří humor. Takže počin paní Nerudové chápu spíše jako oslovování těch, kteří by hnutí ANO nikdy nevolili a je jim sympatické, že si z toho někdo dělá srandu. Pozice paní Schillerové asi je malinko obtížnější. Snaží se tvářit, že je cool a že dokáže porozumět problémům mladých lidí,“ popsal Novinkám.

Která vyhrává?

Odborníci se však neshodnou, která z nich u mladých „vyhrává“. Podle Kubáčka Schillerová, protože má obsah na TikToku dlouhodobější, pestřejší a nastoluje témata. Naopak Nerudová se podle něj snaží oživit svůj profil z prezidentské kampaně a chce oslovit voliče i ostatních vládních stran.

„Loví hodně zajíců, a proto musí mít komunikaci univerzálnější. Alena Schillerová má jeden terč, a ten se jmenuje vládní koalice, takže v tomhle ohledu loví jednoho velkého, tučného zajíce,“ vysvětlil politolog.

Poslanecká pusa. A to kampaň do eurovoleb sotva začala

Domácí

Podle Šaradína může být úspěšnější naopak Nerudová, protože paroduje ANO a může být pro voliče, kteří hnutí nemají rádi, „uvěřitelnější“. „Paní Schillerová se musí snažit na sebe upoutat pozornost, aby vůbec lidé věděli, kdo to je, co je hnutí ANO a podobně,“ podotkl s tím, že možná proto jsou její videa často i hodně bizarní.

Podle čísel je na TikToku stále známější Danuše Nerudová, a to zřejmě kvůli masivní prezidentské kampani z roku 2023, kdy nakonec skončila na třetím místě za prezidentem Petrem Pavlem a šéfem ANO Andrejem Babišem. Na TikToku má přes 97 tisíc sledujících a její video si přehrálo přes 533 tisíc lidí. Schillerovou sleduje přes 32 tisíc lidí a video „lekce pro boomers“ si přehrálo přes 160 tisíc lidí.

Pomohou videa u voleb?

I když videa na sítích političkám fungovat mohou, Šaradín pochybuje, že jsou důvodem, kvůli kterému by je mladí přišli volit.

Kubáček si zase myslí, že když už volit půjdou, právě videa na sítích politikům mohou výrazně pomoci k tomu, aby v obálce bylo zrovna jejich jméno. „Část mladých k volbám půjde a bude se rozhodovat podle informací, které dostane v těchto on-line aplikacích. Mnohé zahraniční výzkumy potvrzují, že dominantní generace, která se tam pohybuje, přijímá informace už čistě z on-linu. A to skrze platformy typu TikTok, Instagram, Facebook, dokonce v tomto pořadí,“ uvedl.

Odkazoval tak například na průzkumy z Pew Research Center, podle kterých mladí lidé získávají převážnou část informací namísto klasických médií jen ze sociálních sítí. Například TikTok v USA mají používat dvě třetiny mladistvých, dokonce má být častější využívání této platformy jako hlavního zdroje informací.

Nejbližší volby v Česku budou začátkem června, a to do Evropského parlamentu. Nerudová v nich kandiduje jako jednička za STAN, hnutí ANO do čela kandidátky postavilo místopředsedkyni Sněmovny Kláru Dostálovou.

„Vítek jako dřív“. Nová kampaň nás nakopla a funguje, raduje se STAN

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám