Hlavní obsah

Pražané mají novou trolejbusovou linku na Palmovku. Ale sveze je po ní starý naftový autobus

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Na začátku února pražský dopravní podnik (DPP) spustil novou trolejbusovou linku 58 mezi Palmovkou, Čakovicemi a Miškovicemi, která nahrazuje autobusovou linku 140. Kvůli stále přetrvávajícím problémům s dodanými vozidly však cestující částečně stále vozí naftové autobusy. Z 15 objednaných trolejbusů se jich podnik kvůli nedostatkům z výroby rozhodl nasadit jen sedm. A i u těch se objevily problémy, zejména se sběrači.

Foto: Itsmartak/Wikipedia Commons, Novinky

Trolejbus SOR TNS 18

Článek

Většina z 15 předloni vysoutěžených vozidel, jež výrobce se zpožděním dodal podniku až na konci loňska, se potýká s nedodělky či jinými nedostatky. Za pozdní dodávky DPP výrobci účtuje protazím smluvní sankci ve výši 56 milionů korun, nynější závady pak musí výrobce taktéž opravit.

Patnáct kloubových bateriových trolejbusů SOR TNS 18 za 220,4 milionu korun vysoutěžil dopravní podnik na začátku roku 2022 a výrobce SOR Libchavy měl 14 měsíců na dodání vozů. Termín uplynul vloni 16. dubna. Kvůli nedostatku některých elektronických součástek a čipů v důsledku pandemie covidu a války na Ukrajině však podnik obdržel trolejbusy po několikaměsíčním zpoždění až na sklonku roku, s tím, že začátkem letošního roku je chtěl nasadit do provozu.

Trolejbus veterán měl skončit ve šrotu. Bude ozdobou sbírky

Koktejl

Ačkoliv výrobce již vozidla dodal, značná část z nich se stále potýká s problémy a nemohou na silnici. Na začátku února mělo vyjet dle vedoucího odboru komunikace DPP Daniela Šabíka jen sedm bezproblémových trolejbusů, avšak i u části z nich se objevily problémy, tudíž se cestující mohou svézt jen hrstkou z nich, zbytek dočasně pokrývají dosluhující dieselové autobusy, které drží podnik v záloze.

„Těsně před koncem loňského roku jsme si skutečně převzali všech 15 vozidel, ale bylo to s výhradami. Ta vozidla vykazovala dílčí závady nebo nedodělky, některá třeba neměla průkazy způsobilosti nebo další nezbytnou dokumentaci, zjednodušeně tzv. papíry. Zahájili jsme standardní provoz s minimem provozuschopných trolejbusů,“ popsal situaci Novinkám Šabík.

U zmíněných sedmi strojů prý výrobce garantoval, že opravdu fungují, ale nebyla to pravda, vozy se potýkají s problémy, například se závadami na sběrači. Zatímco v pondělí na svou trasu vyrazilo všech sedm vozů, v úterý už kvůli závadám vyjely zase jen tři nově homologované trolejbusy.

Z vyjádření společnosti SOR Libchavy pro server zdopravy.cz jsou problémy způsobeny dodavatelem elektrovýzbroje, firmou Cegelec.

Nové trolejbusy budou jezdit z Palmovky na začátku roku, věří DPP. Původně to mělo být už před půl rokem

Domácí

Vedoucí jednotky Autobusy DPP Jan Barchánek doufá, že problémy se podaří výrobci odstranit během jarních prázdnin, tak aby po jejich skončení, tj. od 19. února, mohly na trasu vyjet všechny nové trolejbusy. Mnohým kloubovým autobusům, které jsou nyní na lince nasazeny, bude letos 15 let, což je maximální povolené stáří autobusu v pražské MHD.

Součástí smlouvy mezi DPP a výrobcem jsou i sankce „ve výši 0,5 procenta z ceny každého trolejbusu bez DPH za první den prodlení a následně ve výši 0,1 % z ceny každého trolejbusu bez DPH, a to za každý i započatý kalendářní den a případ prodlení“. Souhrnná částka doposud podle Šabíka činí více než 56 milionů korun.

„Veškeré vzniklé závady DPP uplatňuje u výrobce v souladu s kupní smlouvou formou reklamace, samozřejmě i včetně uplatnění příslušných smluvních sankcí za nedodání vozidel v řádném termínu, které doposud v souhrnu činí více než 56 milionů korun,“ přiblížil Šabík.

Foto: Mapy.cz

Trasa trolejbusu č. 58

Tohle je nejdelší trolejbus v Česku. Od března bude jezdit na pražské letiště

Ekonomika

Reklama

Výběr článků

Načítám