Hlavní obsah

Plán pro gigafactory: Voda půjde ze Mže, Úhlavy nebo vrtů

Užitkovou vodu vezmou ze Mže, pitnou zase z Úhlavy nebo vrtů. Takový je plán pro továrnu na výrobu baterií do elektroaut, kterou možná Volkswagen postaví na záložním armádním letišti v Líních. Koncept teď představili zástupci investora a ministerstva průmyslu a obchodu (MPO) plzeňským zastupitelům.

Foto: Stanislava Benešová, Právo

Demonstrace proti výstavbě gigafactory místo letiště v Líních

Článek

Gigafactory má velké nároky na energie. „Panovaly obavy, jestli tím nebude ohrožen zdroj pitné vody pro Plzeň. Ty byly naštěstí během jednání vyvráceny,“ uvedl v úterý náměstek primátora pro životní prostředí a dopravu Aleš Tolar (STAN).

Obří továrna bude potřebovat více užitkové vody než pitné, konkrétně asi 150 litrů za vteřinu. „Budou ji brát ze Mže, a to z prostoru mezi Hracholuskami a Plzní,“ upřesnil Tolar. Gigafactory bude následně vypouštět přečištěnou vodu z výroby, do Radbuzy tak půjde asi 120 litrů za vteřinu. „U pitné vody přichází v úvahu Lhota, která je napojená na městskou vodárnu využívající jako zdroj Úhlavu,“ doplnil náměstek. V tomto případě by bylo nutných maximálně 50 litrů za vteřinu.

Právě v tomto městském obvodě je ale stop stav. „Máme připravené posílení vodovodu. Nevíme, jestli by unesl masivní odběr pro továrnu. Ale pokud by se vybudoval třeba úplně nový díky tomuto projektu, uvítali bychom to. Samozřejmě nás ale gigafactory nesmí ohrozit jinak, například nevhodným dopravním řešením či ubytováním agenturních pracovníků,“ zdůraznil starosta Lhoty Jan Havel (TOP 09).

Vrty v Dobřanech

Druhou variantou pro pitnou vodu jsou Dobřany, které mají vlastní vrty. Informaci potvrdil starosta města Martin Sobotka (Aktivní Dobřany). „Museli bychom si nejdříve udělat nový model zásob, abychom věděli, jestli vůbec můžeme dodávat. Na prvním místě jsou naši občané,“ řekl.

Vyjádření zástupců MPO ani investora se nepodařilo sehnat. Vláda projekt podporuje a považuje ho za klíčovou investici pro českou ekonomiku. Gigafactory za 120 miliard korun by se měla stavět už v roce 2024, výroba pak odstartovat o tři roky později.

Podle plzeňského primátora Romana Zarzyckého (ANO) se nedá záměr stihnout v těchto termínech. Připomněl, že nadále platí stanovisko rady, v němž nesouhlasí s vládním usnesením a nepodporuje obří továrnu v Líních. Proti projektu se staví rovněž piloti, starostové okolních obcí i jejich obyvatelé.

Zda obří továrna v lokalitě bude opravdu stát, firma Volkswagen zatím nerozhodla.

Příslib vlády kvůli gigafactory: Piloti dostanou lepší zázemí, spekuluje se o rokycanském letišti

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám