Hlavní obsah

Ombudsman v každé nemocnici, plánuje ministerstvo

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Pacienti už by při konfliktu s nemocničním personálem neměli tápat, kde a jak si mohou stěžovat. Všechny státem řízené fakultní a psychiatrické nemocnice si budou muset v nejbližších měsících zřídit svého ombudsmana. A uveřejnit jeho jméno a kontakt na webu.

Foto: Profimedia.cz

Ilustrační foto

Článek

Významně by to mohlo pomoci třeba rodičům, kteří nedostanou svolení zůstat v nemocnici s dítětem, nebo při sporech o vydání zdravotní dokumentace. Ombudsmana budou muset mít i další zařízení, nejen státní.

„Počítáme, že to bude promítnuto i do změny zákona o zdravotních službách, která během léta zamíří do Sněmovny. Tam máme přímo, že každý poskytovatel by měl mít osobu pověřenou vyřizováním stížností,“ řekl Právu náměstek Josef Pavlovic. Týkat by se to mělo zařízení poskytujících jednodenní nebo lůžkovou péči.

Jednou z těch, kterých se opatření dotkne mezi prvními, by mohla být FN v Brně, která ombudsmana nemá. „Stížnosti projednává a řeší vedoucí oddělení interního auditu a kontroly se vzděláním právníka a praxí ve zdravotnickém zařízení. Případnou změnu této pozice jsme neprojednávali, nicméně do budoucna je to možné,“ sdělila Právu mluvčí Veronika Plachá.

Lékařských pohotovostí by mohlo být méně, navrhuje Válek

Domácí

Některé nemocnice se zřizování speciální funkce bránily i kvůli výdajům. Už teď ale musí ze zákona všechny stížnosti vyřizovat. Podle ministerstva přenesení agendy na jednu osobu proces zefektivní a urychlí. Peníze navíc ale resort podle Šárky Liolia, která metodiku připravovala, vyčlenit zřejmě neplánuje.

Úleva zdravotníků

Nemocnice očekávají, že už zdravotníci nebudou muset vyhrocené situace řešit, místo nich to udělá ombudsman. V nemocnici v Třinci to popisují jako velkou úlevu pro všechny. Post zřídili během covidu pod tíhou průběžně rostoucího počtu stížností, soudních žalob a dalších problémů. Ročně řeší jejich ombudsman desítky stížností.

„Svou působností i kompetencí je schopen vznikající problémy podchytit a řešit na místě již v počátku a tím ušetřit nemocnici i nemalé finanční prostředky za případné soudní spory,“ řekla mluvčí Irena Sikorová Nožková. Ombudsman řeší i spory mezi zdravotníky.

Model, kterým se Česko inspirovalo hlavně v Belgii, funguje spontánně už v přibližně 30 českých nemocnicích a léčebnách včetně osmi fakultních nemocnic. Počty se postupně zvyšují. Koncem května se přidala i nemocnice v Pelhřimově. „Výsledkem by mělo být nezávislé vyšetřování a poskytnutí objektivní zpětné vazby jak pacientům, tak zdravotníkům,“ uvedla mluvčí Alexandra Knapová.

Funkce ombudsmana není vyhrazena třeba psychologům nebo jiným expertům. Záleží na výběru nemocnice.

Více zmatku než užitku. WHO varuje před umělou inteligencí ve zdravotnictví

Software

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám