Hlavní obsah

Od dřeva k betonu. Natočili jsme, jak se mění pražce v metru na trase linky C

4:05
4:05

Poslechněte si tento článek

Praha

Až do nedělní půlnoci bude v Praze trvat výluka metra v části trasy C, a to mezi stanicemi Pražského povstání a Nádraží Holešovice. Dopravní podnik (DPP) ve stanici Florenc mění stovky vysloužilých, dřevěných pražců za nové, betonové. Jak to v metru vypadá, se vydaly Novinky natočit s kamerou.

Od dřeva k betonu. Natočili jsme, jak dopravní podnik při výluce vyměňuje dosluhující pražce na FlorenciVideo: Michaela Bartošová, Novinky

Článek

Každou noc se do práce zapojuje až padesátka pracovníků, aby za čtyři dny stihli vyměnit celkem 341 pražců, které drží kolejnice. Pracují přímo ve stanici Florenc na první trati, tedy ve směru do Letňan.

Původní dřevěné pražce leží zabetonované v tunelech metra už od roku 1973.

„Už jsou staré, vysloužilé, vyschlé, v některých úsecích jsou naopak shnilé. Kde je málo vlhkosti, tam se vysuší, kde je jí naopak hodně, tam shnijí a rozpadávají se,“ vysvětluje vedoucí provozu traťového hospodářství metra Jiří Cicvárek.

Foto: Novinky

Výměna dřevěných pražců za betonové

Nahrazují je tak odolnějšími, betonovými. „Staré pražce vybouráme, vyřežeme, položíme nové a zalijeme je speciální hmotou,“ popisuje.

„Ta má určitou dobu tvrdnutí, takže přes den je technologická přestávka, aby na to mohly navázat další práce. Pražce se bourají vždy ob jeden, aby se neporušila geometrická poloha koleje, tzn. že druhý den se pokračuje na stejném místě, ale na těch pražcích, které jsme předtím vynechali, nejde to udělat naráz,“ vysvětluje.

Většinu prací tu zastanou manuálně. „Je tady málo místa, žádná mechanizace by se sem nedostala. A hlavně by tu ten vláček nemohl jezdit, protože máme sundané koleje. Jediná mechanizace, která nám pomáhá, je hydraulická ruka, ta nám těžké betonové pražce sundává z vlaku,“ objasňuje Cicvárek.

Jeden trámec podle něj váží zhruba 250 kilo a je tak zapotřebí až osm lidí, aby ho přenesli na učené místo.

Foto: Novinky

Práce během výluky

S postupnou obměnou pražců začal pražský dopravní podnik v roce 2015 a vyměňuje je i na lince trasy A. Tam se však dělá v běžných přepravních výlukách, což umožňuje tamní jednodušší zabezpečovací systém. Zařízení zvané Matra, které se nachází na lince C, je však umístěno přímo na pražcích, a musí se tak demontovat a pak zase vracet zpět.

Po skončení aktuální výluky bude jen na lince C zbývat ještě 4941 kusů k výměně. Další omezení kvůli obnově pražců chystá dopravní podnik na podzim, a to 15. až 17. listopadu. Kompletní obměna by měla být hotová pravděpodobně v roce 2030.

Omezení provozu metra

Plánovaná výluka omezuje dopravu na lince C už od čtvrtka a potrvá do nedělní půlnoci. O víkendu bude obousměrně přerušen provoz v úseku I. P. Pavlova – Nádraží Holešovice. „Cestující mohou využít náhradní autobusovou dopravu XC v denním provozu a alternativně také tramvajovou linku číslo 36,“ radí mluvčí DPP Aneta Řehková.

Po tyto dva dny jezdí v upravené trase Zvonařka – I. P. Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Florenc – Palmovka – Kobylisy – Vozovna Kobylisy. Tramvajová linka 23 je během výluky dočasně ukončena v zastávce Náměstí Bratří Synků.

„Cestující, kteří potřebují poradit, mohou využít informátory v reflexních vestách, kteří jim sdělí, kde jsou například dočasné zastávky na Florenci i jinde,“ dodává mluvčí.

A třeba právě na Florenci je cestující v době našeho pátečního natáčení hojně využívali. Náhradní zastávky jsou umístěné v úrovni magistrály a dostat se k nim dá po schodištích na obou stranách budovy s rychlým občerstvením pod přemostěním. Trasa je po celé délce označena cedulemi s šipkami.

U Národního muzea navíc komplikuje cestujícím situaci probíhající rozsáhlá stavba tramvajové trati a rekonstrukce Václavského náměstí.

Nad Muzeem je zastávka umístěna tam, kde ještě před třemi týdny zastavovaly tramvaje č. 11 a 13, a v opačném směru, tedy na I. P. Pavlova, se pak nachází pod Muzeem, na začátku ulice Mezibranské.

Foto: Novinky

Situace nad Národním muzeem

Na křižovatce Legerovy a Vinohradské mohou lidem hlučné pracující stroje na staveništi spolu s místními omezeními, hustou dopravou a také zavřeným podchodem znepříjemnit pohyb v místě.

Přesné lokace všech stanovišť náhradní autobusové dopravy lze nalézt na stránkách DPP.

Výběr článků

Načítám