Hlavní obsah

Vltavská filharmonie, nebo zastávka Nádraží Bubny? Praha 7 se pře s ROPID o název Vltavské

3:37
3:37

Poslechněte si tento článek

Měla se nazývat Dopraváků, nakonec ale zvítězil název Vltavská. Nyní však Regionální organizátor pražské integrované dopravy (ROPID) spravující názvy zastávek PID zamýšlí zastávku přejmenovat na Nádraží Bubny s ohledem na modernizaci vlakového nádraží Praha-Bubny. Praha 7 naopak usiluje o název, který by odkazoval na chystanou Vltavskou filharmonii, jež by se měla otevřít v roce 2033.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Stanici Vltavská na metru C nejspíš čeká změna názvu.

Článek

Poslední slovo ve sporu bude mít Rada hlavního města Prahy. Ta mimo jiné na základě posudku Místopisné komise HMP určí osud názvu po letních prázdninách.

„Rozumím, že ROPID se primárně snaží, o co nejpřehlednější cestování v Pražské integrované dopravě. Zde bychom ale s vaničkou vylili i dítě, jelikož už je schválena výstavba Vltavské filharmonie. Z hlediska orientace obyvatel i návštěvníků města by proto mohlo být žádoucí ponechat název stanice, který bude s názvem budoucí filharmonie přímo korespondovat,“ vysvětlil Novinkám starosta Prahy 7 Jan Čižinský (Praha sobě).

Zastupitelstvo MČ Praha 7 se při pondělním jednání na zachování jména Vltavská shodlo a vydalo usnesení i důvodovou zprávu. Stanovisko radnice bude zasláno organizaci ROPID, Místopisné komisi Rady HMP a Radě HMP.

Foto: Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy

Vltavská filharmonie bude mít tři sály, bude se zde nacházet také hudební oddělení a kreativní hub Městské knihovny v Praze. Součástí bude i kavárna a střešní restaurace.

Hlavní záměr ROPID spočívá ve sjednocení názvů nádraží a metra, aby obzvlášť mimopražští cestující měli co nejméně komplikovanou orientaci v daném prostoru.

„Představa MČ Praha 7, že bude stanice metra výhledově pojmenována Vltavská filharmonie může vést k tomu, že z hlediska orientace cestujících v jednom přestupním uzlu bude pak z druhé strany naopak žádáno nahrazení názvu železniční stanice Praha-Bubny názvem Praha-Vltavská filharmonie, čímž by název významného nádraží s odkazem na historii z dob druhé světové války zanikl,“ sdělil Novinkám mluvčí ROPID Filip Drápal.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Staré nádraží Praha-Bubny (vlevo) a v dáli jeho nový ekvivalent

Názory obyvatel hlavního města se různí. „Já bych preferovala přejmenování na Nádraží Bubny. Zamlouvá se mi to o poznání více. Přece jenom teď tu bude stát nová železniční zastávka, tak aby to bylo přehledné,“ řekla Novinkám Terezie Brňáková.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Terezie Brňáková by volila název metra podle nádraží, které se tyčí za ní na horizontu.

Naopak někteří zastávají protichůdné stanovisko a s novým názvem pro nynější Vltavskou příliš nesouzní. „Myslím si, že tradiční názvy by měly, pokud k tomu nejsou závažné důvody, zůstat co nejvíce tak, jak je mají lidé zažité. Mnohé to pak dokonce může mást,“ popsala Novinkám Markéta Junková.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Markéta Junková preferuje řekou inspirovanou variantu názvu.

Název Vltavská filharmonie imponuje i Pražanům, kteří se přistěhovali z ciziny. „Co se mého názoru týče, název Vltavská dobře sedí tomuto místu. Nicméně nejsem expert na urbanismus a samozřejmě nic není černobílé, proto by změna názvu mohla mít i svoje výhody. Každopádně za mě ten název Vltavská má libozvučnější zvuk, a to se přece krásně pojí se skutečností, že tu vyroste filharmonie,“ popsal Novinkám Andrij Hrytsenko, mladý fotograf původem z Kyjeva trvale žijící v Praze.

Foto: Jan Šponar, Novinky

Fotograf Andrii Hrytsenko, jednadvacetiletý Pražan původem z Kyjeva

Anketa

Jaký název by dle vás nynější stanici metra Vltavská na lince C slušel více?
Nádraží Bubny
34,5 %
Vltavská filharmonie
65,5 %
Celkem hlasovalo 258 čtenářů.

Výstavba Vltavské na příkaz tehdy v Československu panující KSČ začala 2. ledna 1979. Zajímavé je, že se až se „stachanovskou pílí“ vyhloubila obrovská jáma, a nikoliv něco na způsob šachty.

„Celé dílo bylo vykrtčeno v březnu 1982 a přišlo na 80 milionů Kčs. Velký problém tvořily obrovské přítoky vody do jámy, které někdy dosahovaly až 80 l/s. Délka jámy byla 230 metrů a její šířka v některých místech až 120 metrů. Hloubka měla hodnotu 30 metrů… Obrat cestujících v roce 1986 v ranní špičce celkem 13 100, z toho nástup 5600, výstup 7500,“ uvádí server Metroweb. Nástupiště je přes 10 metrů široké a strop se klene 3,5 metru vysoko.

Související témata:

Výběr článků

Načítám