Hlavní obsah

NKÚ: Vážení přetížených kamionů? Dopravci dál vesele ničí silnice a Češi to platí

3:51
3:51

Poslechněte si tento článek

Systém kontrolního vážení, který má ze silnic dostat přetížené kamiony, selhává. Zatímco stát vynakládá desítky miliard na opravy komunikací, přetížené vozy se mu daří pokutovat pouze ve zlomku případů. Konstatoval to Nejvyšší kontrolní úřad (NKÚ), který v pondělí zveřejnil výsledek šetření, při němž se zaměřil na systém kontrolního vážení v období let 2019 až 2024.

Foto: Celní správa ČR
Článek

Ačkoliv systém kontrolního vážení v ČR funguje od roku 2000 a od roku 2010 je možné provádět automatické vysokorychlostní vážení, systém reálně neplnil svůj účel.

„Mezi lety 2020 a 2024 zaznamenaly vysokorychlostní váhy celkem téměř 500 tisíc případů přetížení vozidel. K řešení však Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) předalo obcím s rozšířenou působností jen 289 tisíc z nich, tedy přibližně 58 procent. Zbývajících více než 200 tisíc případů nebylo vůbec řešeno,“ konstatoval NKÚ.

Zároveň dodal, že pokuty nakonec byly uděleny pouze v jednotkách procent řešených případů.

Nefunkčnost systému kontroloři deklarovali na vysokorychlostní váze na dálnic D1. „K řešení předalo ŘSD pouze 250 ze zhruba 9 600 deliktů, které tato jediná vysokorychlostní váha umístěná na nejvytíženější dálnici v ČR zachytila jen za jeden měsíc v roce 2024,“ konstatovali s tím, že podobně tristní byla situace i na dalších dálnicích vybavených tímto systémem.

Jízdy vozidel s přetíženými nápravami dál pokračují a jejich destruktivní vliv na silnice přetrvává.

Na D35 bylo váhou odhaleno za rok 2020 bezmála 41 tisíc přestupkům, ale k řešení bylo předáno pouze 428 z nich. Na D5 bylo v témže roce odhaleno 51 tisíc přestupků, ale k řešení nebyl předán žádný z nich.

„V dalších čtyřech letech pak tyto dvě váhy kontrolní vážení vůbec neprováděly,“ konstatovali kontroloři s tím, že za přestupky zaznamenané sedmi vysokorychlostními váhami inkasoval za čtyři roky pouze 21 milionů korun. Vysokorychlostní váhy byly mimo provoz v průměru 60 procent času.

Důvodem byly jednak technické problémy, ale i skutečnost, že ministerstvo dopravy nevyřešilo spolupráci s obcemi s rozšířenou působností, které mají přestupky řešit. Jako problematický se ukázal velký objem dat i dostupnost relevantních dat o vozidlech.

Zákon se změnil, přestupky téměř zmizely

Situaci nepomohla ani změna legislativy, neboť zrušením postihu za přetížení nápravy a ponecháním sankcí pouze za překročení celkové hmotnosti vozidla výrazně klesl počet evidovaných deliktů. Podle NKÚ v některých případech až o 98 procent.

„Jízdy vozidel s přetíženými nápravami ale dál pokračují a jejich destruktivní vliv na silnice přetrvává. Přitom právě jízda s přetíženou nápravou způsobuje výrazně větší poškození vozovky než překročená celková hmotnost vozidla,“ konstatoval NKÚ a připomněl, že v  letech 2019 až 2023 vynaložil stát na opravy a údržbu dálnic a silnic I. třídy více než 73 miliard korun.

Z kapes daňových poplatníků zbytečně odcházejí miliardy korun na opravy škod, které vůbec nemusely vzniknout.

Podle ministerstva dopravy byl postih ta přetíženou nápravu zrušen, protože přestupky nebylo možné efektivně postihovat u zahraničních vozidel – správní orgány neměly přístup do jejich registrů.

Problém vidí člen NKÚ Jan Kinšt v samotném systému, který nebyl nastaven tak, aby fungoval a plnil preventivní, případně represivní úlohu. Dopravci tak klidně jezdili s přetíženými vozidly a ničili silnice.

„Ze státního rozpočtu, tedy z kapes daňových poplatníků, tak zbytečně odcházejí miliardy korun na opravy škod, které vůbec nemusely vzniknout,“ uzavřel Kinšt.

Ministerstvo se před pár dny pochlubilo, že vysokorychlostních vah přibývá a do konce roku by jich mělo být 31. Pokuta za každou započatou tunu nad povolený limit je stanovena na devět tisíc korun.

Výběr článků

Načítám