Hlavní obsah

Nejen u Vysokého Mýta, ale i mezi Hořicemi a Sadovou se už jezdí po D35. Pokračování na Liberec je ale v nedohlednu

Hořice

Téměř 12 kilometrů má úsek dálnice D35 mezi Hořícemi na Jičínsku a Sadovou na Královéhradecku, po němž se řidiči poprvé projeli v úterý odpoledne. Už dopoledne byl podobně zprovozněn úsek této dálnice na Orlickoústecku v Pardubickém kraji. Naopak budování spojení dále na Liberec se po zrušení závazného stanoviska ministerstva životního prostředí opět vzdaluje.

Foto: Ludmila Žlábková, Novinky

První automobily vjely na nový úsek D35 u Hořic v úterý o půl druhé odpoledne.

Článek

Mezi Hořicemi a Sadovou se začalo pracovat v listopadu 2023 a cena stavby se po valorizaci vyšplhala na 2,74 miliardy korun. Zajímavostí je, že protihlukové stěny na trase nesou motivy připomínající bitvu u Hradce Králové z roku 1866. Ovšem stejně jako dopoledne zprovozněný úsek u Vysokého Mýta nejde ani zde o prodloužení stávající trasy dálnice, ale o izolovanou část. Motoristé na dálnici musí najet a poté i sjet ze silnice I/35.

„Řidiči ve směru na Hradec Králové sjedou z dálnice na mimoúrovňové křižovatce za Sadovou a dalších šest kilometrů musí využít silnici I/35 na mimoúrovňovou křižovatku Plotiště u Hradce Králové na dálnici D11. Úsek D35 Sadová - Plotiště už ale silničáři budují, hotový by měl být do konce příštího roku,“ ujistil generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl.

Přímo na dálnici je 12 mostů, nejdelší je s 340 metry estakáda u Hořic, kterou tvoří dva samostatné mosty pro každý jízdní směr. Na její stavbu padlo víc než 14 tisíc metrů krychlových betonu a přes 5 tisíc tun oceli.

„Postaveno je 125 kilometrů dálnice D35, dalších 31 kilometrů je rozestavěno a 52 kilometrů chybí, aby byla dálnice v plné své délce jako jeden celek. Ale všechny tyto zbývající úseky už mají vydané stavební povolení v právní moci,“ uvedl Radek Mátl, který věří, že celá dálnice bude hotová do pěti let a stane se tak alternativou k přetížené D1.

Osud pětatřicítky na Liberec je nejistý

Dál na sever do Libereckého kraje a jeho krajského města má od Úlibic pokračovat trasa pětatřicítky už ne jako dálnice, ale nadále jako silnice první třídy se čtyřmi, v některých úsecích pouze se třemi pruhy. Její osud je ale stále ještě nejistý.

Podle již zveřejněných informací z roku 2011 má vést přes Český ráj zhruba ve stopě současné silnice I/35. S trasou, která by rozdělila chráněné území, ale nesouhlasila ekologická sdružení ani vedení kraje. Krátce před odchodem z funkce zrušil bývalý ministr životního prostředí Petr Hladík (KDU-ČSL) původní závazné stanovisko ministerstva k této nové silnici a vrátil kauzu k novému posouzení. Mimo jiné i proto, že v průběhu jednání rozkladové komise bylo poukázáno na řadu nedostatků vyplývajících ze znaleckých posudků.

Výběr článků

Načítám