Hlavní obsah

Dálnice D35 pod tunelem Homole má proraženou první půlku trasy

Vraclav

Obří bagr v pondělí odpoledne odhrábl poslední tři metry levé části tunelu, který bude součástí dálnice D35. Už za rok by jím měli projet řidiči.

Tunel Homole je proraženýVideo: Stanislava Králová, Novinky

Článek

Zatím se od Hradce Králové dostanou řidiči k Ostrovu, kde musí sjet na silnici I/17. V létě ale přijde změna. ŘSD řidičům otevře čtyřkilometrové pokračování D35, šoféři tak přestanou sjíždět do obce Stradouň, ale dojedou až před tunel Homole, kde sjedou na stávající I/17 a na ní dál budou pokračovat ke kruhovému objezdu u Zámrsku a po I/35 k Vysokému Mýtu. Vybudovat sjezd od tunelu na několik měsíců nebylo ekonomické.

Tunelem Homole projedou řidiči za rok touto dobou a dál až za Vysoké Mýto. Obchvat Vysokého Mýta, tedy úsek Vysoké Mýto - Džbánov, otevře Ředitelství silnic a dálnic v úterý.

Se stavbou tunelu se začalo v roce 2024 a v půlce listopadu 2024 započala skutečná ražba. Tunel bude stát 1,7 miliardy korun bez DPH. Úsek z Ostrova do Mýta přijde na 1,4 miliardy korun bez DPH.

„Celkem se vyrazilo 823 metrů, vytěžilo se 90 tisíc kubíků horniny. Zabudovalo se 14 350 mikropilot, 10 tisíc kubíků stříkaného betonu,“ řekl ředitel organizační složky slovenské firmy Marti v České republice Boris Čillik s tím, že stavební dělníci použili 13 tun trhaviny.

Těsně před půl třetí prosvitlo světlo z druhé strany od Vysokého Mýta. Když bylo protaženo, obešel hlavní stavbyvedoucí všechny své podřízené se sklenkou přípitku a osobně každému poděkoval.

„Oddech? Ano. Každá prorážka má svoje. A každý je rád, když už je světlo na konci tunelu a může se na něj podívat. Je to určitě moc dobrý pocit,“ řekl hlavní stavbyvedoucí firmy Marti Juraj Korba.

Z čeho měl největší obavu? Jako u každé stavby z času. Aby firma dodržela, k čemu se zavázala. „Vždycky je ho málo,“ řekl Korba.

Související témata:

Výběr článků

Načítám