Hlavní obsah

Na metru D prorazili dělníci poslední metry tunelu mezi prvními dvěma stanicemi

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Stavba prvního úseku pražského metra D pokračuje. První prosincový pátek prorazili dělníci poslední metry levého tunelu mezi budoucími stanicemi Pankrác a Olbrachtova. Trasa je tak propojená v celé své délce. Místo prorážky leželo více než třicet metrů hluboko, nedaleko křižovatky ulic Jeremenkova a Na Strži v Praze 4. Jak prorážka probíhala a jak to v budovaných tunelech vypadá, zachytila kamera Novinek.

Dělníci prorazili poslední metry tunelu mezi stanicemi Pankrác a OlbrachtovaVideo: Novinky

 
Článek

„Na stavbě prvního úseku déčka máme za sebou další milník, kterým je propojení nejvzdálenějších stavenišť,“ řekl náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti).

„Dnešní prorážka je mimořádná událost z toho důvodu, že se v Praze děje po zhruba dvanácti letech, protože naposledy k ní došlo při prorážce tunelu na lince A na trase z Dejvické do Motola,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku hl. m. Prahy Petr Witowski.

Praha chce, aby stát dal na metro i okruh

Domácí

První úsek metra na budované trase D je teď propojený v celé stavební délce – z budoucí stanice Olbrachtova až po tunel pro obratové koleje za budoucí stanicí Pankrác D ve směru na náměstí Bratří Synků.

Foto: Novinky

Prorážka z mezistaničního tunelu do stanice Olbrachtova, metro D

„Dneska za sebou máme zhruba 60 procent všech ražeb, které plánujeme v prvním úseku. Je proraženo zhruba 2100 metrů tunelu, což znamená, že průměrné tempo je zhruba 100 metrů za měsíc. Zbývá nám prorazit ještě 40 procent. To nám bude trvat další dva roky,“ popsal Witowski s tím, že dosud práce běží podle plánu.

Práce na úvodním úseku mají vyjít na 14,5 miliardy korun. Zatím chybí dodělat mimo jiné stanici Olbrachtova, z jejíchž tunelů je proraženo asi 20 metrů.

Foto: Novinky

Prorážka tunelu v detailu

Stanice bude dvojlodní s třemi propojkami mezi nástupišti a bude první stanicí, která bude v oblouku. Nyní je ve velmi mírném oblouku jen stanice metra C Ládví. Dělníci také musí prorazit na Pankráci přestup na trasu C.

„Dvojlodní stanici v Praze ještě nemáme. Dvojlodní znamená, že to budou dva tunely, v každém bude jedno nástupiště a nebude mezi nimi prostřední tunel,“ vysvětlil Hřib

„Když se podíváte na stanice pražského metra, tak najdete trojlodní, tedy středový tunel s těmi bočními, namátkou třeba Jiřího z Poděbrad. A potom jednolodní stanice, to je jeden tunel, ve kterém je všechno, například I. P. Pavlova,“ doplnil.

Foto: Dopravní podnik hl. m. Prahy

Vizualizace stanice Olbrachtova

Zavření stanice na rok

Na Pankráci dělníci dosud prorazili 174 metrů dlouhou přístupovou štolu, vyražena je i odbočka, strojovna vzduchotechniky nebo tunel obratových kolejí.

Ve směru k budoucí stanici Olbrachtova stroje vyrazily tři šachty, ze kterých budou dělníci injektážemi zpevňovat podloží. Teprve poté bude možné vyrazit tunel pro odstavení vlaků.

Pod křižovatkou Jeremenkovy ulice a ulice Na Strži dokončili dělníci ražbu mezistaničního tunelu a zahájili práce na takzvaném rozpletu, ze kterého budou v roce 2024 pokračovat v budování tunelu pro odstavení vlaků.

Foto: Novinky

Rozplet do jednokolejných tunelů před stanicí Olbrachtova

Zároveň pokračuje ražba jednokolejného spojovacího tunelu mezi tratěmi D a C směrem ke stávající stanici Pankrác.

V současnosti je zde vyraženo 315 metrů. Prorážku do stanice metra C Pankrác zhotovitelé předpokládají v září 2024. Hotovy jsou rovněž přeložky inženýrských sítí.

ÚOHS zakázal Praze uzavřít smlouvu na stavbu metra D

Ekonomika

„V lednu 2025 se bude stanice Pankrác na trase C pro cestující zavírat zhruba na dvanáct měsíců, protože tam budou probíhat práce na propojení stanic. V mezičase se chystáme zavádět náhradní tramvajovou dopravu, která po dobu výluky zajistí dopravní obslužnost Pankrácké pláně,“ upozornil na budoucí omezení ředitel Witowski.

Veřejnou zakázku na další úsek mezi stanicemi Olbrachtova a Nové Dvory nyní posuzuje antimonopolní úřad (ÚOHS).

Proti výsledku tendru se ohradil jeden účastník. Kdy úřad rozhodne, zatím není jasné. Podle Witowského to ale harmonogram stavby nijak neovlivní.

Foto: Novinky

Metro D se buduje více než 30 metrů pod povrchem

Složitá geologická stavba

„Se stavbou metra D bylo započato v dubnu 2022, nyní jsme zhruba v jedné čtvrtině výstavby, čeká nás ještě spousta práce,“ shrnul hlavní stavbyvedoucí aktuálně budovaného úseku z firmy Strabag Václav Dohnálek.

„Ražba probíhá metodou NRTM (tj. Nová rakouská tunelovací metoda – pozn. red.), kde se jednotlivé stroje střídají na čelbě a zajišťují každý jeden metr tunelu zvlášť,“ popsal Dohnálek.

„Ražba probíhala v bohdaleckých břidlicích, je to souvrství, které je velmi proměnlivé, jeho geologická stavba je poměrně složitá. Místy bylo prostředí i poměrně dost zvodnělé a se vším jsme si museli během ražby poradit,“ dodal.

Nová podzemní dráha má být hotová v roce 2029 či 2030. Linka D bude dlouhá necelých 11 kilometrů a vyroste na ní celkem 10 stanic. Povede od náměstí Míru přes Pankrác až do Písnice. Provoz souprav bude automatizovaný, tedy bez řidičů.

Foto: Mapy.cz

Plánovaná trasa metra D. Začíná se červeně vyznačeným úsekem Pankrác–Olbrachtova

Svoboda: Úspory mohou zpomalit výstavbu metra D či okruhu

PoliTalk

Reklama

Výběr článků

Načítám