Hlavní obsah

Most přes Dyji se rozpadá před očima

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Břeclav

Denně po něm projedou tisíce aut, stovky cyklistů a chodců. Kdyby však třeba chodci seběhli pod most, podívat se na konstrukci chodníku, nejspíše by našlapovali po špičkách. Zbytek mostu na tom není o moc lépe. Rekonstrukci slibuje Ředitelství silnic a dálnic v roce 2024.

Foto: Milan Vojtek

Most přes odlehčovací rameno Dyje potřebuje akutní opravu.

Článek

Řeč je o mostu přes odlehčovací rameno řeky Dyje v Břeclavi na jediné dopravní spojnici centra Břeclavi a částí Poštorná a Charvátská Nová Ves s největším městským sídlištěm. Cesta je současně hlavním silničním tahem I/55 od Přerova do Rakouska a Mikulova.

Ví se to 10 let

Stav mostní konstrukce označili už před bezmála deseti lety odborníci při kontrole známkou šest na sedmistupňové škále, kde sedmička je nejhorší a znamená nutnost okamžité opravy, případně i zastavení provozu. Na opravu ale stále čeká.

Oprava? Ne, jen odklady

Na jednáních vedení města dostalo už několik termínů, na podzim roku 2015 tak tehdejší místostarosta Jaroslav Válka (ČSSD) informoval o roce 2016 jako roce startu prací.

Rozhlednu na Knížecím stolci napadla houba

Domácí

Nakonec město tehdy samo požádalo o odklad, v souvislosti s obavou z nárůstu dopravy, protože kraj v té době rozhodl o opravě cesty z Podivína do Lednice a Břeclavští se obávali komplikací v souvislosti se zvýšením provozu kvůli uzavírce.

V současné době vyřizujeme stavební povolení
mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková

Odkladů ale bylo ještě několik. V roce 2018 totiž zjistila kontrola špatný stav mostu přes Dyji na hrázi mezi horní a prostřední nádrží novomlýnských jezer. Protože se jedná o hlavní spojnici mezi Brnem a Vídní a stav byl takový, že si vyžádal položení mostního provizoria na rozpadající se konstrukci, dostal most na silnici I/52 přednost. Přemostění říčního ramene v Břeclavi tak na opravu dál čeká.

Změna má přijít v roce 2024

Už to ale nemá trvat dlouho. „V současné době vyřizujeme stavební povolení. Projektová dokumentace je ve schvalovacím řízení,“ uvedla mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Lucie Trubelíková. Žádost podal správce komunikace 20. listopadu. Ještě v zimě se chystá, že zajistí přípravné práce, především nutné kácení stromů pro přípravu staveniště a objízdné trasy.

Foto: Milan Vojtek

Most nad odlehčovacím ramenem Dyje je v havarijním stavu.

„Po připomínkování projektové dokumentace nás čeká zahájení soutěže na zhotovitele stavebních prací. Realizace stavby bude v roce 2024,“ dodala mluvčí.

Bezmála pětaosmdesát metrů dlouhý most s trojici polí čeká odstranění, opravě se nevyhnou ani pilíře. Projekt počítá se spodní stranou mostu o deset centimetrů výše než dnes, vyžádala si to potřeba vyšší propustnosti povodňových vod. Po dlouhých jednáních padlo rozhodnutí, že vozovka bude v šířce pro tři jízdní pruhy.

Stavební práce v tomto rozsahu vyřadí most zcela z provozu. Doprava proto bude odvedena na mostní provizoria, postavená nad vodou vedle staveniště. Vzhledem k intenzitě provozu ve městě budou dvě. Využije je silná silniční doprava, ale i cyklisté a pěší.

Vědci hledají dočasné využití areálů rozpadajících se tuzemských továren

Tipy a trendy

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám