Článek
„Rozšiřování našich schopností v rámci konkrétních projektů je přirozený vývoj, který vychází z potřeb resortu obrany. Chceme být partnerem, který nejen reaguje na požadavky Armády ČR, ale aktivně přispívá k budování její infrastruktury s důrazem na bezpečnost, kvalitu a efektivitu,“ uvedl ředitel podniku Jiří Protiva.
Podle veřejně dostupné smlouvy je hlavní úlohou LOM Praha dozor nad stavbou. Stavební řešení úprav a modernizace tzv. pochodových ploch vojenského letiště v pražských Kbelích připraví architektonická kancelář Siebert Talaš ze Slovenska, která se stala subdodavatelem.
Siebert Talaš má s výstavbou letišť rozsáhlé zkušenosti, například v rámci projektu AETOS v Řecku, kde se podílela na stavbě a rekonstrukci 14 letišť, či v Číně, kde zpracovávala projekty rozvoje letecké infrastruktury.
Výstavbu provedou firmy Eurovia a Průmstav. Opět zkušené firmy, které mají vlastní inženýry, stavební dozor, ale i dozor nad bezpečností práce. Za sebou mají výstavby dálnic, silnic, rekonstrukce památek nebo náročné průmyslové stavby.
Naproti tomu LOM Praha se od svého založení v roce 1915 soustřeďuje na opravy a vývoj letecké techniky či výcvik pilotů. Nyní se podle ministerstva obrany zaměří i na stavební práce.
„LOM zajistí vedení stavby, technický dozor, inženýring projektu, stavební úpravy interiérů v souladu s požadavky ministerstva obrany a koordinátora bezpečnosti práce,“ vysvětlil mluvčí David Šíma.
Součástí zakázky je rovněž výstavba bezpečnostních prvků, včetně instalace zabezpečení oken a elektroinstalace. Také tyto práce provedou zmínění subdodavatelé.
Ministerstvo obrany uvádí, že LOM Praha ze zakázky získá až pětiprocentní zisk, přičemž celková cena projektu činí téměř 284 milionů korun včetně DPH.
LOM své zkušenosti hájí
Firma LOM tvrdí, že se stavební činností mají zkušenosti, například při výstavbě haly pro simulátory vrtulníků. I v tomto případě ale převážnou část práce realizovala soukromá firma.
Za rok 2024 LOM Praha vykázal zisk před zdaněním ve výši 59,2 milionu korun. Podíl ze zakázky na letišti Kbely se do jejího zisku promítne v následujících dvou letech, kdy bude probíhat její realizace.
Není to poprvé, kdy státní podnik, který v daném segmentu má malé, nebo minimální zkušenosti, získává od ministerstva obrany rozsáhlou zakázku bez výběrového řízení. Na konci letošního srpna zadalo ministerstvo státnímu podniku VTÚ realizaci lékařského systému pro vojenské nemocnice.
Cena se pohybuje kolem 300 milionů korun a zůstává tak pod limitem, kdy je nutné schválení kolegiem ministryně. Jak LOM tak VTÚ přitom spadají právě pod ministerstvo obrany.