Hlavní obsah

Leteckou záchranku čekají změny, armáda už létat nebude

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Letečtí záchranáři by mohli podle nové koncepce vznikající na ministerstvu zdravotnictví dosáhnout i do končin Česka, kam zatím pro zraněné a nemocné nemohli.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Ukázka zásahu letecké záchranné služby. Ilustrační snímek

Článek

Materiál půjde v nejbližších týdnech do připomínkového řízení. Podrobnosti jsou zatím tajné, ale podle informací Novinek je už nyní jasné, že letecké služby by neměla poskytovat jen jedna soukromá firma, jak je tomu nyní v některých krajích, ale dál bude se svými helikoptérami zachraňovat i Letecká služba Policie ČR.

Po roce 2028 navíc přestanou z letiště v Líních u Plzně létat armádní vrtulníky Sokol, protože jejich modernizace by stála příliš mnoho peněz.

Plzeňský hejtman Rudolf Špoták (Piráti) Novinkám řekl, že jednou z variant ministerstva bylo, aby vítězná firma pokrývala celou republiku. „Přikláníme se ale k variantě soutěže po částech, aby se mohla přihlásit i policie, armáda a soukromí poskytovatelé,“ uvedl Špoták.

Letecká záchranka se možná kvůli gigafactory přesune z Líní do Chotěšova

Domácí

Toho zároveň mrzí, že skončí armádní vrtulníky W-3A Sokol. Ministerstvo obrany totiž před nedávnem zrušilo kvůli ceně modernizaci deseti z nich. Ministryně Jana Černochová (ODS) poslancům branného výboru řekla, že nebylo akceptovatelné zaplatit polské společnosti PZL Swidnik tři a půl násobek odhadované ceny. Oproti předpokládané kalkulaci 250 milionů korun modernizace vycházela na 850 milionů.

Udržet schopnosti vojenských lékařů

Náčelník generálního štábu Karel Řehka po jednání výboru Novinkám řekl, že armáda počítá s tím, že i po konci provozu Sokolů by se vojenští lékaři a zdravotníci dál podíleli na provozu záchranné služby. „Chceme, aby si udrželi své schopnosti,“ poznamenal Řehka.

Podle plzeňského hejtmana je to reálný scénář. „Když byl na letišti v Líních pan prezident, padla varianta, že stroje by mohli obsluhovat policisté, ale jako zdravotní personál by létali vojáci,“ poznamenal.

Pavel: Gigafactory v Líních je uzavřenou záležitostí. Místní si oddechnou

Domácí

Ministerstvo zatím nechce podrobnosti o koncepci sdělovat. „Informace můžeme poskytnout, až materiál schválí pan ministr a bude uvolněn do připomínkového řízení,“ řekl mluvčí ministerstva zdravotnictví Ondřej Jakob.

Na koncepci se podíleli i zákonodárci, kteří pracovali jako záchranáři. Senátor a prezident Asociace zdravotnických záchranných služeb Marek Slabý sdělil, že se počítá s tím, že policie bude dál provozovat leteckou záchranku. „A pokud se armáda domluví, že bude v Jihočeském nebo Plzeňském kraji poskytovat personál, aby se cvičil, bylo by to super,“ poznamenal.

Poslanec za ANO a bývalý ředitel Záchranné služby Královéhradeckého kraje Jiří Mašek uvedl, že je s koncepcí spokojený. „Výsledek bude lepší hlavně pro lidi, protože by záchranka měla pokrýt větší území,“ poznamenal. „Jako záchranář jsem měl možnost létat se soukromými i státními provozovateli, mohu tedy říct, že kombinace je dobrá, protože vojáci nebo policisté získají potřebné zkušenosti, a přitom odvedou práci pro společnost,“ dodal poslanec.

Ve většině krajů v současnosti létají záchranáři ze soukromých firem, armáda obsluhuje Plzeňský a Karlovarský kraj a policie má na starosti Prahu a Brno.

Záchrana z vrtulníku aneb Jak vypadá cvičení integrovaného záchranného systému

Styl

Reklama

Výběr článků

Načítám