Hlavní obsah

Bude to bolet. Silničáři ohlašují megastavbu křižovatky D1 a D2

Brno

Silničáři se u Brna pustili do rozsáhlé přestavby dálniční mimoúrovňové křižovatky Brno-jih na křížení D1 a D2, která patří k největším dopravním stavbám svého druhu v Česku. Denně jí projede přes 80 tisíc aut. V místě se tvoří dlouhé kolony. S těmi musí řidiči počítat i v době rozšiřování křižovatky. Práce potrvají dva roky.

Křižovatku dálnic D1 a D2 u Brna čeká rozšíření, práce budou trvat dva rokyVideo: ŘSD

Článek

„Tohle bude velký,“ oznamuje v hovorovém stylu na Facebooku Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) k technicky mimořádně obtížnému projektu. „Rovnou říkáme: bude to bolet. Budou omezení,“ doplňují silničáři s tím, že ačkoliv se po celou dobu rekonstrukce bude na D1 jezdit ve dvou pruzích v každém směru, musí si i tak řidiči připravit na komplikace. Vyrostou i provizorní mosty, aby mohli stavbaři pracovat v noci.

„Kdybychom se do toho teď nepustili, za pár let by průjezd Brnem byl už totální mordor. Dopravní Sauron by získal prsten moci. Tak se omlouváme, že dva roky to teď bude těžký. Ale pak se to zásadně zlepší,“ pokračuje facebooková komunikace ŘSD s řidiči.

Ani po dokončení křižovatky práce na D1 pod Brnem neustanou. V plánu je, aby se D1 do roku 2032 změnila v třicetikilometrovém úseku mezi Kývalkou a Holubicemi ze čtyř na šestipruhou dálnici. Výjimkou bude momentálně upravovaná křižovatka Brno-jih. Průtah přes ni na D1 i D2 sice zůstane čtyřpruhý, zásadně se ale změní a rozšíří veškeré odbočovací pruhy.

„Dálnice D1 je kolem Brna značně dopravně zatížená. Současná kapacita čtyřpruhového uspořádání je už téměř vyčerpaná. Velké křižovatky Brno-centrum a Brno-jih nevyhovují kapacitně svým uspořádáním,“ sdělil Novinkám generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Křižovatka Brno-jih se změní v megastavbu. Jde o úsek dlouhý na D1 zhruba 1,5 kilometru. Na novém křížení vznikne 14 mostů a tři celkem kilometr dlouhé protihlukové stěny. Náklady se odhadují na 3,8 miliardy korun. Novým křížením projedou poprvé auta v listopadu 2027.

ŘSD slibuje rychlejší a plynulejší provoz

Křižovatka Brno-jih je klíčový dopravní uzel, který slouží nejen tranzitu, ale i místním pro příjezd do průmyslových a obchodních zón a do městských částí. Sjezdy a nájezdy jsou nově navržené tak, aby se jezdilo plynuleji než teď. Křižovatka se přestaví ze čtyřlístkovitého na dvoulístkovité křížení dálnic D1 a D2. Větve mezi dálnicemi budou přímé nebo polopřímé.

Foto: ŘSD

Současná podoba dálniční křižovatky Brno-jih. Má tzv. čtyřlístkové uspořádání, které zanikne.

Letos v dubnu ŘSD zprovoznilo úsek Brno-centrum na Brno-jih mezi 194. a 196. kilometrem D1, který na šestipruh rozšířilo jako první. Dopravní situace, která při práci na tomto úseku nastala, byla z hlediska plynulosti dopravy složitá jak na D1, tak na D2. ŘSD se proto teď při plánech na proměnu křižovatky Brno-jih soustředilo podle Mátla na to, aby byla nadcházející dopravní omezení co nejmenší.

Výběr článků

Načítám