Článek
Jde o úsek, kterým denně projede 80 tisíc aut. Předběžný odhad investic do rozšíření dálnice na šest pruhů je kolem 24 miliard korun bez DPH. Hotovo by mohlo být mezi roky 2031 a 2032.
„Nechtěli bychom to dělat po úsecích, abychom tam otravovali 11 let, chtěli bychom to dělat komplet, abychom těch 11 let zkrátili třeba na čtyři roky, aby se to udělalo najednou. Ať je to co nejkratší, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ informoval generální ředitel ŘSD Radek Mátl.

Plán s dálničním úsekem, který čeká rozšíření.
Letos v dubnu zprovoznilo ŘSD úsek mezi 194. a 196. kilometrem dálnice, který na šestipruh rozšířilo jako první. Na podzim začne rozšiřovat na šest pruhů křižovatku Brno-jih mezi D1 a D2 na 196. kilometru, jež je jednou z nejvytíženějších křižovatek v Česku. V roce 2026 by ŘSD chtělo začít stavět novou křižovatku, která by měla vzniknout na úseku D1 Černovická terasa. Stavba této křižovatky zpřístupní průmyslovou oblast na východ od Brna.
„Rozšíření dálnice D1 kolem Brna na šest pruhů má pro nás stejnou prioritu jako dostavba páteřní dálniční sítě v České republice,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Práce na rozšíření celého třicetikilometrového úseku mezi Kývalkou a Holubicemi chce ŘSD co nejvíc urychlit.
Nejdříve mosty, pak najednou asfaltový povch
Nejdřív by se měly rozšířit všechny mosty, pak vozovka. ŘSD předpokládá, že v roce 2027 začne rozšiřovat všechny mosty mezi Kývalkou a Holubicemi, které by mohly být hotovy o dva roky později. ŘSD chce minimalizovat dopady na provoz při rozšíření celého úseku.
Jednou z variant je, že v celém úseku by ŘSD nejdřív zrekonstruovalo a rozšířilo všechny mosty, aby pak samotné rozšiřování dálnice bylo co nejkratší. „To znamená, že v první etapě by byly mosty a ve druhé samotná vozovka po celém úseku. Práce na rozšíření dálnice chceme výrazně zkrátit, aby bylo co nejméně dopravních opatření a co nejméně kolon,“ dodal Mátl.