Hlavní obsah

Kde se nejvíc chybuje v covidových formulářích

Právo, Jiří Mach

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Nejvíce potíží kolem covidových online formulářů si způsobují žadatelé sami chybně vyplněnými údaji. Plynou z toho situace, kdy se lidé v časové tísni nemohou dostat k certifikátům o vakcinaci, testu či o prodělaném onemocnění.

Foto: Miroslav Homola, Právo

Zájemci o očkování bez registrace v brněnském obchodním centru Olympia. Ilustrační foto

Článek

Od tohoto týdne mají operátoři linky 1221 přístup do systému ISIN, kde mohou nedopatření opravit. Vyplývá to z informací Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT) a Ústavu zdravotnických informací a statistiky (ÚZIS) pro Právo.

„Právě linka 1221 pomáhá veřejnosti. ÚZIS a jeho helpdesk jsou hlavně pro odbornou veřejnost a pro řešení technických zapeklitostí. Nejčastějším zádrhelem je ale lidský faktor,“ sdělila Právu mluvčí ÚZIS Lenka Svobodová.

Nejčastější příčinou potíží s certifikáty jsou chybně zadané kontaktní údaje (telefon, e-mail), které zároveň slouží k přihlášení do systému. Například jde o nedorozumění mezi manželi či expartnery, kdy jeden test pro dítě objednává na svou mailovou adresu a druhý se pak zase přihlašuje přes tu svoji. Občas lidé popletou i soukromý a firemní e-mail. Zmatky pak často dělají i překlepy.

Babiš odmítl povinné očkování. Možná v budoucnu, dodal Vojtěch

Domácí

Zádrhele způsobené ze strany žadatelů činí 80 procent potíží. Z pětiny jsou pak chyby na straně poskytovatelů zdravotní péče: například v mnoha případech při vakcinaci nezapíšou kontaktní údaje nebo je zadají pouze do svých systémů, ale už ne do ISIN, který je klíčový pro vystavování certifikátů.

Na bezplatné lince 1221 v současnosti působí 350 operátorů od 8 do 19 hodin denně včetně svátků. Od června se provoz linky původně zřízené na podporu očkování výrazně navýšil nejen kvůli dotazům ohledně certifikátů, ale také kvůli častějším žádostem o přesun termínu druhého očkování z důvodu dovolené.

Dotazům veřejnosti se věnuje i metodický helpdesk ÚZIS. „Od spuštění certifikátů řeší denně v průměru 200 až 250 e-mailových dotazů ze strany veřejnosti a telefonní linky jsou plně vytížené po celou pracovní dobu,“ popsala Svobodová.

I v Ostravě se očkuje bez registrace, lidé brali očkovací centrum útokem

Domácí

„Ve většině případů se týkají ověřování certifikátů, zjišťování důvodu nevystavení certifikátů a podobně. Dále helpdesk odpovídá na dotazy k příjezdovým formulářům, k aplikacím Tečka a čTečka nebo na dotazy k zasílání automatických zpráv k vystaveným eŽádankám,“ dodala.

Na technický helpdesk určený zejména pro poskytovatele zdravotnických služeb směřuje 100 až 150 dotazů denně. „Na tyto dotazy a problémy se většinou nedá odpovědět stručně, ale vyžadují podrobnější analýzu v systémech a případně další řešení přes IT a dodavatele aplikace,“ vysvětlila Svobodová.

S čím pomůže linka 1221
Volba 1 – Očkování
Veškeré informace k procesu očkování
Informace k registracím a rezervacím včetně pomoci s jejich provedením
Změna termínů očkování
Volba 2 – Certifikáty
Přihlášení do ocko.uzis.cz
Problémy s aplikací Tečka/čTečka
Špatně zadané kontaktní údaje
Volba 3 – Mezinárodní testování
Informace o cestování z/do ČR
Příjezdový formulář
Volba 4 – Ostatní
Informace a řešení dalších situací včetně testování (rezervace termínů)
Informace ke karanténě a izolaci
Informace k platným protiepidemickým opatřením

Reklama

Výběr článků

Načítám