Hlavní obsah

Jak bude vypadat nová lanovka na Ještěd? Favoritem je tramvaj na lanech

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Jedna prostorná kabina, zavěšená na dvou lanech, která pojme 60 až 80 lidí. Varianta, které se pracovně říká tramvaj na lanech, získává zatím v Liberci nejvíce pozitivních ohlasů v diskusi o budoucí podobě nové lanovky na Ještěd.

Foto: Skiresort.info, .

Jedna kabina na dvou lanech. Pro lanovku na Ještěd by se Liberec mohl inspirovat například lanovkou na vyhlídku Col dei Rossi v italských Dolomitech.

Článek

Pro tuto variantu se v anketě, probíhající na webu Liberce, vyslovilo od března 58,3 % hlasujících. Další dvě varianty, kyvadlová a oběžná lanovka, získaly výrazně méně hlasů (28,9 %, resp. 12,8 % hlasů).

O podobě lanovky už v Liberci jednali i radní města.

„Seznámili jsme se se studií proveditelnosti i s ekonomickou analýzou provozu lanovky, kterou si nechaly zpracovat jednotlivé odbory magistrátu, a od nás půjde do zastupitelstva doporučení pro volbu varianty tramvaj na lanech,“ řekl náměstek libereckého primátora Jiří Janďourek (Starostové pro LK).

Na Ještěd začnou jezdit autobusy. Nahradí zřícenou lanovku

Domácí

Radní podle něj preferují tuto variantu v takzvané dlouhé verzi, což znamená, že by spodní stanice této lanovky byla posunutá až ke konečné zastávce skutečné tramvaje v Horním Hanychově (v krátké verzi by spodní stanice zůstala tam, kde vždy byla, tedy několik set metrů nad zmíněnou zastávkou).

Studie proveditelnosti, kterou si Liberec nechal zpracovat, odhadla náklady na výstavbu lanovky ve variantě tramvaj na lanech na 360 až 440 milionů korun.

Podobná lanovka jezdí například v italských Dolomitech na vyhlídku Col dei Rossi nebo ve Švýcarsku na Stanserhorn. Kabinou z Dolomit se inspirovali i autoři srovnávací studie pro Ještěd, její obrázek používají jako ilustraci pro konkrétní variantu.

Liberec v tuto chvíli také usiluje o nákup horní a spodní stanice původní lanovky a také pozemků pod jejími lany, které dosud patří Českým drahám (ČD), jež původní lanovku provozovaly. Město a dopravce se už dohodly na ceně 35 milionů korun.

Foto: .

Kabina jezdící na Col dei Rossi. Stejný obrázek (od výrobce lanovek Doppelmayr) použili i autoři liberecké srovnávací studie jako ilustraci varianty, kterou pracovně pojmenovali Tramvaj na lanech

Zastupitelé, kteří budou mít ve věci podoby budoucí lanovky poslední slovo, se sejdou ve čtvrtek 25. dubna. Liberec by tak v otázce lanovky mohl mít jasno už za pár dnů.

„Velmi rádi bychom dál pokračovali rychle a svižně. Ještě nás čeká rozhodnutí, jestli město bude lanovku budovat a provozovat samo, nebo s partnery. Naše nejoptimističtější odhady počítají s tím, že lanovka by mohla být hotová na začátku roku 2029,“ doplnil Jiří Janďourek, do jehož gesce ve vedení města spadá architektura, veřejný prostor a dopravní stavby.

Lanovka na Ještěd je mimo provoz od 31. října 2021, kdy se jedna ze dvou kabin kyvadlové lanovky zřítila po přetržení lana na svah hory. V troskách kabiny zahynul mladý průvodčí, cestující uvnitř nebyli.

Žalobce zastavil stíhání Českých drah v kauze tragického pádu lanovky na Ještěd

Krimi

Reklama

Výběr článků

Načítám