Hlavní obsah

Dodavatel letenek státu jde pod cenu, konkurentům se to nelíbí

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Způsob, jakým se společnost Asiana, spol. s r. o., dostala k milionovým zakázkám ministerstev na zajišťování letenek a dalších služeb, se nelíbí majiteli Student Agency a RegioJetu Radimu Jančurovi ani Janu Štilcovi z Asociace cestovních kanceláří a cestovky Fly United. Sama Asiana nízké ceny, kterými poráží u státu konkurenci, vysvětluje výdělky jinde.

Foto: Petr Hloušek, Právo

Majitel Student Agency Radim Jančura

Článek

Jak Právo informovalo v úterý, společnost Asiana, která provozuje také server Letuška.cz, má s řadou ministerstev, státních institucí a úřadů smlouvy na zajišťování letenek a dalších služeb.

Minus dvě koruny

Například resort školství u ní plánuje od roku 2022 do roku 2026 utratit až 38 milionů korun, obrana za tři roky dokonce 90 milionů, s miliony či jejich desítkami počítají i další. Asiana zakázky dostala díky vítězství ve výběrových řízeních. Nabídla nejnižší poplatek za vystavení letenek, v roce 2019 dokonce vyhrála tendr ministerstva financí s nabídkou ve výši minus dvě koruny.

Majitel Asiany Alexej Litvin se postupem firmy tehdy pochlubil i na sociálních sítích. „Nabídli jsme poplatek v záporné výši – za každou pořízenou letenku tak stát zaplatí o dvě koruny méně, než za kolik ji nakoupíme,“ uvedla firma.

Jenže právě to se nelíbí konkurenci. Po vydání článku Úředníci létají jako diví, někdy dráž než prezident Právo kontaktovali Jančura i Štilec, aby k věci připojili svůj pohled. Cestovky podle nich nakupují letenky za stejné ceny, soutěží však mezi sebou ve výši poplatků za vystavení letenky, přičemž poplatek se podle Jančury standardně pohybuje okolo 200 korun.

Letenky kupuju jako holky kabelky. Když jsou levné, nemůžu je tam nechat, říká známý český influencer

Slepá mapa

„Když se dělala ta výběrová řízení, tak se toho účastnilo několik desítek prodejců letenek. Všichni dali nějakou cenu, která odpovídala nákladům, to je řádově 200 korun za vystavení jedné letenky. Ale Asiana dala marži i zápornou, minus dvě koruny,“ řekl Právu Jančura.

Zápornou cenu, tedy slevu, si za práci neumí vysvětlit. „Přece nikdo nebude pracovat zadarmo, a ještě naopak platit,“ dodal.

Nutno dodat, že s Litvinem ho pojí letitá nevraživost, a to od doby, kdy se přeli o autobusovou dopravu na Karlovarsku.

Prodávají levněji, než nakupují?

Podobné pochybnosti jako Jančura však vznesl i Štilec. Motivy ovládnout v nákupech letenek většinu státních úřadů podle něj nemusejí být jen finanční. „Ono je možná dobré mít i informace, kdo kdy kam letí,“ poznamenal pro Právo.

Zmíněné výběrové řízení pro ministerstvo financí Štilec napadl u Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže v roce 2019, ale neúspěšně. Jeho cestovka Fly United tehdy šla do výběrového řízení s nabídkou 0 Kč za vystavení letenky.

Úřad nedospěl k závěru, že by zadávací podmínky byly stanoveny v rozporu se zákonem
rozhodnutí ÚOHS

„Úřad nedospěl k závěru, že by zadávací podmínky byly stanoveny v rozporu se zákonem, a rozhodl, že zadavatel správně vyhodnotil podané nabídky, zejména tedy nabídku vybraného dodavatele i nabídku navrhovatele,“ stojí v rozhodnutí.

„Jak navrhovatel, tak vybraný dodavatel patrně operují se stejným obchodním modelem, kdy zdrojem jejich příjmů jsou právě finanční prostředky od poskytovatelů zprostředkovávaných služeb,“ vysvětluje si ÚOHS nízké ceny.

To tvrdí i Asiana. „Společnost Asiana patří k největším dodavatelům letenek a cestovních služeb pro koncové i korporátní klienty v České republice. Letecké společnosti, globální distribuční systémy a hotely na základě dlouhodobých smluvních vztahů garantují společnosti Asiana nadlimitní bonusy. Tyto příjmy se promítají do kalkulací a nabídek pro korporátní sektor,“ napsal Právu obchodní ředitel Asiany Josef Trejbal.

„Pozitivní hospodářské výsledky společnosti Asiana svědčí o udržitelnosti nastavené obchodní politiky, reflektující na jedné straně ekonomický zájem firmy a na straně druhé ekonomickou výhodnost pro státní instituci,“ dodal.

Podle Jančury i Štilce by si však měl stát a úředníci ověřit, zda skutečně nakupují letenky za nejvýhodnější ceny, jak ukládají uzavřené smlouvy. Příklady nakoupených letenek Právo uvedlo ve svém úterním článku, například jedna zpáteční letenka do Thajska vyšla na 74 tisíc korun, do Denveru na 86 tisíc korun.

Úředníci létají jako diví, někdy dráž než prezident

Domácí

Reklama

Související témata:
Student Agency

Výběr článků

Načítám