Hlavní obsah

Do Bratislavy se nejede, chybí most

Na trati z Břeclavi do Bratislavy měly o uplynulém víkendu (10.–11. prosince) začít jezdit vlaky po novém mostě. Nezačaly, most totiž ještě nestojí, na jeho místě je díra. Komplikace na slovenské straně trápí i stavbaře na našem břehu řeky.

Foto: Milan Vojtek, Právo

V místě, kde měly již týden jezdit vlaky po novém mostě, zeje díra.

Článek

Po stavbě železničního koridoru na našem území se po změně jízdního řádu loni v prosinci do přestavby slovenského úseku trati Brno–Bratislava pustily Železnice Slovenské republiky (ŽSR). Konkrétně z Kútů směrem k hranici s Českou republikou. Přímo na hranici musí ŽSR vyměnit dva jednokolejné mosty přes hraniční řeku Moravu.

Práce byly naplánovány na dva roky a pro náročnost stavby byly tuto dobu bez náhrady zrušeny přeshraniční osobní vlaky. Podle plánu měl být do víkendové změny jízdního řádu vyměněn jeden a do prosince příštího roku pak druhý most.

První tři měsíce se ale na slovenské straně nic nedělo. Mluvčí ŽSR Ria Feik Achbergerová to odůvodnila počasím a potřebou dělat nemálo přípravných prací. „Stanovený termín dokončení stavby je stále platný,“ dodala mluvčí. Práce ale vázly nadále. V souvislosti s výrobou nových mostů, které z důvodu zajištění průtočnosti koryta při extrémních povodních budou usazeny výš nad řekou, je ale třeba na našem území upravit zhruba kilometr trati od mostu směrem do Lanžhota. Postavit novou část trati byla zakázka, kterou v soutěži Správy železnic získaly společnosti Skanska a EŽ.

Železniční most pod Vyšehradem získá novou podobu a tři koleje

Domácí

Na naší straně práce postupovaly. Jenže je zabrzdilo nedodržení termínů na Slovensku. Most, po kterém se mělo od soboty jezdit, nestojí. Časové posuny Právu potvrdil mluvčí společnosti Skanska Ondřej Šuch. „Na stavbě železnice dochází k termínovým posunům, které mění i naše plány,“ řekl mluvčí. Poprvé se termín uvedení do provozu v prosinci 2022 posouval na březen příštího roku. Ani ten už ale neplatí.

„Z důvodu posunu termínu ukončení výluky 2. koleje slovenské stavby z března 2023 na říjen 2023 se investor české stavby, Správa železnic, po dohodě se zhotovitelem Skanska + EŽ rozhodl pro provedení úsporného technického opatření na české stavbě. Opatření spočívá ve zřízení provizorního propojení nové 2. koleje na české straně s 1. starou kolejí,“ uvedl projektový manažer Skanska Ondřej Zedník.

Dohodli kompromis

„Situace, do které jsme se tím dostali, je složitá a nabourala nám plány. Máme nasmlouvané práce s dodavateli rekonstrukce na naší straně mostu. Teď hrozilo, že budeme platit penále za to, že nebudou moci stavět,“ řekl náměstek generálního ředitele Správy železnic pro modernizaci Mojmír Nejezchleb.

Nejde o malé peníze, proto SŽ jednala se stavbaři a dohodli kompromisní řešení, které umožní pokračovat ve stavbě na našem území s výjimkou několika desítek metrů přímo u mostu přes řeku. Tak je možné udělat nejvýznamnější část, především stavbu čtyř mostů přes vodní toky.

„Řešení dostalo pracovní název „S propoj“. Vlak při jízdě ze Slovenska přejede starý most přes řeku Morava po stávající 1. koleji a těsně za mostem změní směr a přes propoj přejede na novou 2. kolej, po které bude pokračovat dál do Česka,“ dodal Zedník.

Právo oslovilo Železnice Slovenské republiky, které jsou objednavatelem stavby nových mostů a úseku do stanice Kúty. Mluvčí ŽSR na otázky na příčinu zpoždění stavby a nový termín dokončení Právu ale ani po urgenci neodpověděla.

Vlaky mění řády. Zdraží a místy zrychlí

Ekonomika

Reklama

Související témata:

Výběr článků

Načítám