Hlavní obsah

Dělníci demontovali v Praze historický železniční most, poputuje do muzea

Dělníci v sobotu odpoledne demontovali železniční most, který dosud stál nedaleko areálu Výstaviště v Praze 7. Železniční viadukt z takzvané buštěhradské dráhy ustupuje modernizaci trati z Prahy do Kladna a na Letiště Václava Havla, na níž pracuje Správa železnic. Most bude nově k vidění v areálu bývalého lokomotivního depa na Masarykově nádraží v Praze, kde vzniká nová expozice o železnici a elektrotechnice.

Dělníci demontovali historický železniční most u pražského Výstaviště, poputuje do muzeaVideo: Novinky

 
Článek

„Historický most váží zhruba 47 tun, má rozpětí 20 metrů, a proto tady máme postavený poměrně veliký jeřáb,“ řekla Novinkám za zhotovitele správkyně stavby Eva Schreierová. Z kameninových soklů stavebníci snesli mostní konstrukci po 14. hodině a dočasně ji umístili v blízké ulici Strojnická. Práce na místo přilákaly i davy zvědavců.

Ještě dnes se budou z mostu odstraňovat plechové součástky a bude se čistit. Na cestu k železniční stanici v Praze 1 most převeze podvalník. „Na nové stanoviště bude přesunut v neděli, v době, kdy nebude v Praze žádný provoz, někdy v noci kolem páté hodiny,“ doplnila Schreierová.

Foto: Novinky

Most snášel na zem jeřáb

„Poté, co dorazí do budoucího muzea, tak se most umístí na provizorní podpory. Finálně bude v muzeu stát na kamenných opěrách, na nichž most stál u Výstaviště. Opěry budeme ale asi týden rozebírat,“ řekla Schreierová.

V areálu bývalého lokomotivního depa na Masarykově nádraží v Praze připravuje novou expozici o železnici a elektrotechnice Národní technické muzeum. Tomu nynější vlastník Správa železnic mostní konstrukci z roku 1890 předá.

Práce na dva roky. Skláři vyrábějí repliku zničené Alšovy vitráže z Průmyslového paláce

Domácí

„Tento most je ocelová konstrukce, nýtovaná, autorem je František Prášil. Ze stejné dílny je třeba Čechův most nebo Petřínská rozhledna,“ připomněla Schreierová.

Kvůli demontáži mostu nejedou od soboty do úterý 25. dubna tramvaje mezi zastávkami Strossmayerovo náměstí a Výstaviště. Náhradní autobusová doprava není zavedena. „Autodopravu bohužel ovlivňujeme víc, ta sem bude puštěna až 14. května,“ uvedla správkyně stavby.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Most sloužil od konce 19. století

Odstranění mostu, po němž vlaky jezdily přes 130 let, je součástí modernizace trati z Prahy do Kladna a na Letiště Václava Havla. Změna a dobudování železnice v těchto úsecích je podle dřívějšího vyjádření ministra dopravy Martina Kupky (ODS) prioritou současné vlády.

V polovině března začala dvouletá výluka mezi Bubny a Dejvicemi, která je součástí modernizace trati Kladno–Praha rozdělené do osmi úseků. Zatím je dokončen jediný, a to Negrelliho viadukt, který se otevřel v roce 2020.

Hlavním cílem projektu je podle Správy železnic mimo jiné modernizace stanice Praha-Bubny, rozšíření trati v délce zhruba 1,3 kilometru na dvě koleje a vybudování nové zastávky Praha-Výstaviště.

Foto: Novinky

Na místě vyroste nová estakáda

S výstavbou tři mostních estakád a nové nádražní budovy v Bubnech by se podle Správy železnic mělo začít v květnu. Hotovo podle zástupců státního podniku bude v roce 2025. Z původní nádražní budovy v pražských Bubnech by podle organizace Památník ticha mělo být pamětní místo se stálou expozicí k pražské židovské deportaci za dob protektorátu.

Kompletně by trať mezi českou metropolí a Kladnem měla být zmodernizována v letech 2029 nebo 2030, přičemž by měla stát zhruba 40 miliard korun. Zhotovitelem stavby je sdružení firem Metrostav TBR, OHLA ŽS a Elektrizace železnic Praha.

Foto: Ondřej Deml, ČTK

Demontáž železničního mostu u Výstaviště

Začíná proměna smíchovského nádraží na terminál. Výrazné stavební zásahy ale zatím nenastanou

Tipy a trendy

Reklama

Výběr článků

Načítám