Hlavní obsah

Začíná proměna smíchovského nádraží na terminál. Výrazné stavební zásahy ale zatím nenastanou

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Praha 5

Rekonstrukce smíchovského nádraží získala první potřebná stavební povolení. Správa železnic tak začne s rekonstrukcí budovy a s postupnou proměnou na terminál Smíchov. První práce na přestavbě nádraží začnou již v letošním roce. Cestující změny pocítí od září.

Smíchovské nádraží se mění na terminál Smíchov.Video: Novinky

 
Článek

Projekt přestavby nádraží na terminál je rozdělen na celkem osm etap. Správa železnic nyní získala stavební povolení na první etapu. V té dojde ke snesení pěší lávky spojující nádraží s Radlickou ulicí a také k demontáži trakčního vedení.

V prostoru kolem nástupišť budou sneseny také koleje, budou se utvářet kusé (slepé) koleje a dojde k vytvoření nástupiště s označením 3B. To zajistí přístup k osmé koleji.

„První etapa je přípravná. Začíná zabezpečovacím zařízením, projektovou činností, která zde nebude zřejmá. Poté začnou přípravné práce a začátkem září také výluka,“ vysvětlil Novinkám správce stavby Patrik Karadi ze Správy železnic.

Foto: Novinky

Nádraží v roce 2023 a vizualizace terminálu po přestavbě.

Vlaky se tedy budou na nádraží otáčet přes úvrať, i proto zde vznikne další nástupiště.

Správa železnic nadále plánuje zřídit dopravnu v přední části třetího nástupiště, odkud se budou ovládat výhybky a doprava přijíždějících vlaků.

Snesení lávky do doby, než bude postaveno přemostění nové, bude pro chodce znamenat komplikace v cestě z oblasti od Radlické ulice k nádraží na druhé straně kolejiště. Správa železnic ale avizovala, že dojde k posílení městské hromadné dopravy v dotčeném úseku. Momentálně je prý v řešení také stavba provizorní lávky.

Dalších sedm etap

K rekonstrukci nástupišť a výstavbě dalšího, čtvrtého nástupiště dojde ve druhé etapě stavby. „Dojde také k prodloužení podchodů a k rekonstrukci kolejí,“ doplnila mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.

Dále správa plánuje výstavbu nové lávky přes kolejiště. Ta se výrazně přiblíží ke stanici a v budoucnu bude přímo navazovat na autobusový terminál.

Foto: Novinky

Jižní budovu nádraží nahradí zcela nová stavba.

Správa železnic plánuje demolici jižní části budovy. „Vznikne tam nová čtyřpodlažní nádražní budova, která bude disponovat komerčními prostory, místy pro stravovací podniky, vzniknou tam čekárny a pokladny,“ doplnila mluvčí Správy železnic.

Celý terminál navrhovalo architektonické studio A69 architekti, hlavním autorem projektu je architekt Jaroslav Wertig.

Pražské části mění výrazně svou tvář. Jak bude vypadat Smíchov a Žižkov

Bydlení

„Smyslem našeho snažení je všech osm projektů, které v místě probíhají – a některé by probíhaly bez naší účasti –, propojit, aby dávaly jeden smysl,“ vysvětlil záměr Wertig.

Cestující by ve finále měli mít pocit, že přicházejí do uceleného terminálu, i když je stavba rozdělena do několika projektů.

„My vlastně nenavrhujeme terminál jako takový, ale snažíme se v každé té akci prosadit prvky, které by ty akce navzájem propojovaly,“ upřesnil architekt.

Autobusy nad vlaky

Výstavba nové platformy pro autobusy, která bude posazena nad vlakové nástupiště a bude zpřístupněna nejen od Nárožní, ale také od Radlické ulice, je podle Wertiga důsledkem rychlého rozrůstání města a nedostatku prostoru v širším centru.

„Logicky dojdete k tomu, že je efektivnější ty plochy nad sebe vrstvit,“ dodal.

Nová platforma přemostí nejen kolejiště, ale také starou nádražní budovu. Ta bude ve své původní podobě zachována a opravena.

„My jsme se po dlouhých diskuzích dohodli, že bude optimální zrekonstruovat historickou výpravní halu se všemi atributy a jižní křídlo, které má řadu nevýhod, bude sneseno a místo něj bude vybudováno nové křídlo,“ vysvětlil Jaroslav Wertig.

V prostoru terminálu vznikne také P+R parkoviště, vjezd do něj bude ale pouze z Radlické ulice, aby nebyla Nádražní ulice dopravně předimenzovaná.

„P+R parkoviště dosáhne kapacity až 1000 stání. Stejnou kapacitu by měla mít také místa pro kola. Celkové náklady jsou nyní odhadovány na dvě a půl miliardy korun,“ upřesnilo Centrum architektury a městského plánování.

Nová tvář Smíchova

Současně s opravou nádraží dochází také k výstavbě čtvrti Smíchov City, která roste na pozemcích bývalého nákladového nádraží v sousedství smíchovského nádraží.

Právě nově vznikající čtvrť bude s novým terminálem propojena pěší zónou a vznikne tak bulvár spojující oblast stanic Anděl, Na Knížecí a Smíchovské nádraží.

Industriální komplex v místě bývalého lihovaru na Smíchově doplní prvky Davida Černého i skupiny Ztohoven

Tipy a trendy

„Celé území od severu k jihu propojí téměř kilometr dlouhá pěší městská třída s aktivním parterem a živým veřejným prostorem. Celkově zde přibydou více než dva hektary zelených ploch,“ uvedlo Centrum architektury a městského plánování.

Foto: a69 architekti

Pohled na zrušené autobusové nádraží Na Knížecí a část čtvrti Smíchov City.

Dominantou druhé, jižní etapy se stane sídlo České spořitelny od Baumschlager Eberle Architekten a Pavel Hnilička Architekti.

Dokončení terminálu umožní navíc zrušit dnešní autobusové nádraží Na Knížecí, kde vznikne náměstí v čele s budovou veřejného charakteru, například knihovnou.

Praha má možnost vybudovat v okolí Vltavské filharmonie svou první klimaticky neutrální čtvrť

Tipy a trendy

Nádraží na Smíchově začalo fungovat již v roce 1862. Původní odbavovací hala byla ale zdemolována a dnešní funkcionalistická budova byla dostavěna v roce 1956. Navrhli ji architekti Jan Zázvorka a Jan Žák. Do současné podoby se dostala v 80. letech minulého století, kdy došlo k přístavbám při zprovoznění metra.

Stanice Smíchovské nádraží byla otevřena v roce 1985 spolu se zprovozněním části trasy linky metra B. Náklady na výstavbu stanice se tehdy vyšplhaly na 478 milionů korun.

Anketa

Líbí se vám proměna nádraží na Terminál Smíchov?
Ano
91,1 %
Ne
8,9 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 934 čtenářů.

Reklama

Výběr článků

Načítám