Hlavní obsah

Dekontaminace na letišti v Líních u Plzně potrvá rok. Vyčistí se zamořená půda i voda

Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Články najdete v sekci Moje sledované a také vám pošleme upozornění do emailu.

Aktualizováno

Zhruba za rok by mohlo být letiště v Líních u Plzně, kde možná automobilka Volkswagen postaví gigafactory, dekontaminované. Dojde na demolici bunkrů, odtěžení zamořené půdy i vyčištění podzemních vod. Sanační plán připravil státní podnik Diamo.

Foto: Stanislava Benešová, Novinky

Letiště Líně během Dne otevřených hangárů

Článek

Na problém poukázaly průzkumné vrty. Odborníci na armádním území odebrali více než 100 vzorků. Ty pak zpracovala mezinárodní laboratoř. „Výsledky potvrdily zbytkové zamoření způsobené leteckým petrolejem. Jde o důsledek špatného skladování paliva nebo nevhodného nakládání s odpady,“ přiblížil mluvčí státní agentury CzechInvest David Hořínek. Cenu opatření neuvedl.

Kontaminované je okolí bunkrů 1, 2 a 5. Sanace souvisí s chystanou výstavbou obří továrny na výrobu baterií do elektroaut. Pro investora jde totiž o klíčovou podmínku. Podle Hořínka půjdou uvedené bunkry k zemi. „Vyčistí a odstraní se nádrže, dále se odtěží podložní kontaminovaná zemina. Ve specializovaných zařízeních pak odborníci odstraní ropné látky. Zbytkové znečištění podzemních vod rozloží peroxid vodíku,“ popsal.

Hlavní koordinátor projektu CzechInvestu David Petr upřesnil, že sanační práce se dají zvládnout do dvanácti měsíců. Doplnil, že během toho budou sledovat kvalitu podzemních vod i odtěžované zeminy, aby splňovala hodnoty podle České inspekce životního prostředí. „Ostatně také ona už plán schválila,“ podotkl.

Lokalita pro plánovanou gigafactory je zamořená. Stavbu to neohrozí, tvrdí ministerstvo

Domácí

Znečištěný areál patří mezi asi stovku lokalit v České republice s nejvyšší prioritou dekontaminace. Podle Hořínka se řadí právě Líně k těm nejrozsáhlejším. Richard Přibyl z oddělení sanace na ministerstvu životního prostředí dodal, že letiště evidují jako území se zdravotním rizikem. „Bohužel takových míst je v Česku celá řada. Na řešení chybí odborné personální kapacity i peníze,“ konstatoval Přibyl.

Dále sdělil, že dekontaminace je prvním důležitým krokem k ozdravení podobných areálů. „Chystaný podnikatelský park by v tomto případě mohl vyřešit dlouhodobou ekologickou zátěž,“ řekl.

Investici za 120 miliard korun prosazuje vláda. Považuje ji za klíčovou pro tuzemský automobilový průmysl. Proti jsou někteří obyvatelé, také piloti i členové aeroklubů, kteří líňské letiště využívají. V Plzni i dalších dotčených obcích lidé sbírají podpisy, aby vyvolali referenda.

V Plzni chtějí referendum ke gigafactory

Domácí

Reklama

Výběr článků

Načítám