Článek
České dráhy od září postupně nasadí první z nově dodaných lokomotiv Vectron do čela dálkových vlaků. Cestující je potkají například na lince R18 Slovácký expres mezi Prahou a Novým Městem u Uherského Hradiště. Do zahraničí se novinky vydají začátkem příštího roku, jakmile budou splněna všechna potřebná schválení.
Výrobce Siemens už dodal do České republiky osm kusů. Do konce roku jich má být dvacet, od ledna 2026 pak bude z mnichovské továrny sjíždět čtveřice strojů každý měsíc. České dráhy si objednaly celkem padesát lokomotiv této generace.
„Tyto lokomotivy potřebujeme, pokud chceme udávat trend a jezdit do zahraničí. Zejména zahraniční úseky jsou dnes na rychlost 230 kilometrů v hodině vybavené a tam jsou tyto stroje důležité,“ vysvětlil pro Novinky generální ředitel Českých drah Michal Krapinec.

Představený Siemens Vectron má také nový polep s logem Českých drah.
Podle něj budou vlaky jezdit nejvyšší dovolenou rychlostí, tedy zpravidla 160 km/h na české železnici. „Na zahraničních úsecích se pak dostanou na 200, respektive 230 kilometrů,“ doplnil Krapinec.
Nové Vectrony budou také doplňovat ucelené soupravy ComfortJet, které jsou rovněž konstruovány na rychlost 230 kilometrů v hodině. „Proto my tyto lokomotivy potřebujeme,“ dodal šéf drah.
Krapinec zároveň vyjádřil přesvědčení, že rychlostí 230 km/h se bude jezdit i v Česku. „Já věřím, že tady budeme rychlostí 230 kilometrů jezdit krátce po roce 2030,“ uvedl.
Zajímavostí podle něj je samotný výkon lokomotivy. „Maximální výkon je přibližně 6,5 megawattu, což je zhruba tolik, kolik spotřebuje rodinný dům za jeden celý rok,“ přiblížil.
Doplnil také, že cena jedné lokomotivy se od doby objednávky změnila: „Nás vyšla přes 100 milionů korun za kus, dnes bychom se bavili o 130 milionech a více.“
Technické novinky
Nová generace Vectronů se liší i vizuálně od předchozí. „Museli jsme dělat všechny možné zkoušky před uvedením do provozu, zejména z hlediska brzd, pohonu a samozřejmě optimalizace aerodynamiky, což je vidět na první pohled. Lokomotiva vypadá trochu jinak než klasický Vectron,“ vysvětlil Roman Kokšal, generální ředitel Siemens Mobility ČR.

Sněhový pluh prošel oproti předešlým typům Vectronu také proměnou.
Podle něj má stroj například jiný sněhový pluh ze tří částí, který optimalizuje proudění vzduchu pod lokomotivou a zároveň zvyšuje bezpečnost lidí stojících na nástupišti. „Samozřejmě jsou i další technické úpravy – na bocích lokomotivy, na podvozku, na sběračích a také na stálém převodu,“ vyjmenoval Kokšal.
České dráhy už dnes provozují zhruba šedesát lokomotiv Vectron, z toho deset mají ve vlastnictví a padesát si pronajímají.
Nová verze s rychlostí 230 km/h je pro dopravce první velkou přímou objednávkou a ČD se tak stanou vůbec prvním dopravcem na světě, který tyto nejrychlejší lokomotivy uvede do provozu. Stroje se vyrábějí v Mnichově, odkud budou v příštích měsících postupně přicházet do Česka.